Hur het vill du ha din chili?

4/07/2010

När jag gjorde praktik i Sheffield under min utbildning följde vi med de sjuksköterskestuderande på fest. Då bjöds det på "chili", med vilket vi menar chili con carne. Och de varnade innan hur het/stark den var, de brittiska studenterna hällde i sig öl för att dämpa hettan. Men döm om vår förvåning när vi svenskar tyckte den var hur mild som helst. Så det här med hetta i maten är så individuellt. Jag gillar stark mat, men inte "stand-up-screaming-hot" (som kyparen på den indiska restaurangen en gång sa). Så min variant av chili con carne är något mittemellan.


Chili con carne, 4 pers.
500 gram nötfärs
1 stor gul lök, hackad
1 dl tomatpuré
1 dl vatten
1 tsk salt
2-3 tsk chilipulver (inte peppar)
1 tsk sambal oelek el. 1 röd chili
1 tsk paprikapulver
1 tsk oregano
2 vitlöksklyftor, pressade
2 burkar vita bönor i tomatsås

Bryn löken i lite olja och rör ner färsen. Bryn alltsammans några minuter. Tillsätt kryddorna och koka grytan utan lock i 10 minuter. Vänd ned bönorna och låt allt bli vart, men inte koka er.
Jag äter helst chili con carne bara med sallad, men övriga familjen vill även ha ris till.

7 kommentarer:

  1. jag vill ha min chili stark, stark! och såklart med bönor (även om vissa påstår att det är helt fel, hmpf). brukar baka majsbröd när vi äter det, men ris går också bra!

  2. Jag har faktiskt aldrig gjort egen chili con carne, men skulle gärna testa eftersom jag tycker det är gott. Håller nog med om att lagom är bäst när det gäller mat, så skulle nog satsa på kryddning mitt emellan :)

  3. Den där Chilin såg perfekt ut!
    Jag sparar receptet..=)
    Kram

  4. Jag gillar det starkt! Man ska känna smakerna, men gärna att det brinner lite i munnen och att man får små svettpärlor i ansiktet :) Me like!
    Ser gott ut och kul sallad med kiwi!

  5. Som svensk tycker jag att lagom är bäst!!:) Så gott med chili. Gott med fruktig sallad när det är lite kryddigt!! mumsfillibaba!!:)

  6. Så gott det ser ut! Fint med kiwi i salladen, det måste jag prova!

  7. Eller när man frågar i Thailand om det är starkt och man får "not so hot" till svar. Sen bara står de o skrattar vid sidan om när man tagit några tuggor o svetten börjar rinna i pannan... Men det är bara att bita ihop o le ;-) Din chili con carne ser väldans god ut! Kram Anna

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.