Vardagslyx

4/21/2010

Brukar ni ha någon vardagslyx, så där mitt i veckan när det känns långt kvar till helgen. Det behöver kanske inte vara något dyrt utan något som ger lite extra glädje eller kanske en känsla av glamour. För mig innebär det oftast något gott jag stoppar i mig (surprise, va...) Något gott att dricka eller något extra gott att äta. Men det kan även vara att få njuta av avkoppling någonstans, få massage eller ansiktsbehandling, sitta ostört hos frissan i ett par timmar. Under tiden kan jag ju passa på att njuta av någon riktigt god mörk choklad. Min man och jag är överens om att kaffemaskinen som flyttat in är vardagslyx, att få njuta av en kopp riktigt gott kaffe.Vad är vardagslyx för er?


Räkpanna, 2 pers./4 förrätter
1 kg räkor med skal, som skalas
½ dl olivolja
4 vitlöksklyftor, krossade
1 ask cocktailtomater
2 dl vispgrädde
1 kruka basilika (hela blad)
citronpeppar

Hetta uppoljan i en panna. Lägg i vitlök och tomater, låt fräsa ett par minuter. Lägg i räkorna och fräs även demnågon minut. Slå över grädde och strö över basilika. Krydda med mycket citronpeppar. Låt koka 1 minut. Servera med något gott bröd att suga upp såsen med :-)

8 kommentarer:

  1. Så sant! Mer lyx i vardagen..men jag tror vi i allmänhet är dåliga på det..Måndag - Fredag känns som en transportsträcka bara.
    Nu ska jag köra min HUND på SPA!!! Det kan man väl kalla vardagslyx? ;) Hoppas kunna fota lite, så ni får se på bloggen sen...hahaha

  2. jag älskar vardagslyx - försöker hitta något vardagslyxigt någon dag i veckan, idag blir det i form av det bästa jag vet - chèvretoast! mmm. och håller med om kaffet - det är fint att kunna få en riktigt god kopp kaffe på morgonen!

    kram C

  3. Absolut, här kör vi vardagslyx allt som oftast, framför allt vad gäller mat och dryck. Idag blev det lite extra eftersom vi firar semestern som börjar idag, härligt! Jag fick ansiktsbehandling, maken njöt av en god pipa och ett glas konjak, tillsammans åt vi en smarrig middag.

  4. Tja, är det vardagslyx om man alltid har grädde i maten? ;-) Jag brukar äta en bit svindyr choklad med havssalt i varje kväll. Men nu börjar den ta slut... och så är det ju det här med Ben&Jerrys... och roliga krämer...

  5. Vardagslyx för mig är att man kanske korkar upp en flaska gott Italienskt rödvin, ser en bra film och stannar uppe lite extra länge. Vi försöker äta gott varje dag så det är väl oxå lite vardagslyx...

  6. Vardagslyx för mig är när min kille masserar mig :) Brödet du åt till här ser jättegott ut! Har du recept? :)

  7. bara en undrar, hur kommer det sig att grädden är gulaktig? SKulle kunna vara safran men du verkar bara ha vitlök och citronpeppar (som jag vet är svart som peppar)

  8. Liss, jag skulle tro att det är olivoljan som gett den gulaktiga färgen. Nu var det ju ett tag sedan jag tog kortet...

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.