Mjuka ostbullar...

4/12/2010

... eller "bästaste bullarna i hela världen" (om man ska citera 5-åringen). Det finns två killar hemma hos oss som älskar ostbullar, så dagens brödbak fick bli just detta. Allt bröd är väl gott nybakat. Dessa bullarna är bakade på bara vitt mjöl och på så vis luftiga och mjuka. Personligen äter jag inte så mycket bröd och gör jag det ska det helst vara grovt, men den positiva 5-åringen avnjöt dem med ett tjockt lager Bregott som smälte en aning.
"Mamma, fråga mig om dom är goda", "Är de goda?", "Skojar du..."


Ostbullar, 16-20 st
50 g jäst
50 g smör
1 msk strösocker
1 ½ tsk salt
12 dl vetemjöl
5 dl ljummet vatten
2-3 dl riven ost
1 ägg, uppvispat

Lägg smöret skuret i tunna skivor, nästan allt mjöl, salt, socker och jästen delad i mindre bitar i en skål. Tillsätt vattnet. Arbeta degen väl i maskin i 5-10 minuter. Låt jäsa övertäckt i 30 minuter. Ta upp degen och dela den i två bitar, rulla ut dem till längder och dela varje längd i 8-10 bitar. Forma dem lätt till runda bullar. Lägg dem på en pappersklädd plåt. Låt jäsa ytterligare 30 minuter övertäckta. Sätt ugnen på 225. Pensla dem med ägg och strö över osten. Grädda i 10-15 minuter.

Osten jag använde kom från en tävling jag vann hos Susie i köket. Där jag vann en Allerumprästost!

9 kommentarer:

  1. jag har älskat ostbullar sedan jag var liten - där jag kommer ifrån finns det ett café som gör de godaste jag har smakat än så länge. de här låter inte så dumma heller, ska provas!

  2. Ostbullar *dreglar*.... Dessutom egen-bakade, måste prova!

  3. Ostbullar är ju alltid gott, så bra att osten kom till användning!=)

  4. Mmmmmm..ser verkligen goda ut! Ohh vad sugen jag blev! FARLIGT att läsa här...;)

  5. Tyvärr gillar jag inte ostbullar men de där ser ju riktigt fina ut. Hade till o med jag som inte gillar ost testat o DET är inte illa ;-) Schysst betyg av 5-åringen!

  6. Cicci sa...

    Jättegoda bullar, gjorde dem precis! :)

  7. Cicci, vad roligt att höra!

  8. De var jättegoda!

    /Jessica

  9. Kul att ni tyckte det!

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.