Magazine mondays

4/13/2010

Många frågar mig om lågkolhydratkost. Nu äter jag inte LCHF-kost, men försöker begränsa mitt intag av snabba kolhydrater. Även om jag för det mesta ser till att äta mest av proteindelen (fisk, kött eller vad vi äter) och grönsaker, så har jag inte uteslutit spannmålsprodukter, potatis och rotfrukter. Eftersom barnen behöver och vill ha mer kolhydrater så serveras alltid potatis, pasta, ris eller något gryn till maten. Sen kan jag välja att inte äta denna delen eller äta lite utav den. Och visst äter jag kakor och annat sött ibland, men jag har inget sötsug och kan därför ta en bit och njuta av den. Jag har även tagit bort alla lightprodukter som innehåller förtjockningsmedel och andra tillsatser som ersättning för fettet. Dessa ger inte samma mättnad som fett gör.
Många har även frågat mig vilken kost jag rekommenderar och det är svårt. Det är ju så individuellt vad man vill uppnå. Må bättre, bli smalare, bli kvitt sockerberoendet (sluta ha ett sötsug). Jag skulle personligen inte kunna äta strikt enligt LCHF, men jag vet så många som blivit friska från olika sjukdomar med hjälp av detta. Men vill man bli av med ett sockerberoende så får man nog försöka köra strikt ett tag. Men även att minska intaget av (inte helt utesluta) snabba kolhydrater ger klart bättre hälsa och mer ork. Det vet jag!

Kostdoktorns kostråd på två rader:
•Ät gärna: kött, fisk, ägg, ovanjordgrönsaker och naturligt fett (som smör).
•Undvik helst: socker och stärkelserik mat (ex bröd, pasta, ris, potatis).
Gårdagens middag var ett recept från en Buffé. Då fisken skulle kryddas med chili så uteslöt vi det i barnens fisk. Och det blev sån nostalgi! Påminde precis om den mandelfisk jag fick i skolmatsalen. Låter kanske så där upphetsande, men den blev såå god.
De ugnsbakade tomaterna hade kvar sin söta smak, men blev mjuka och nästan som en sås. Kan varmt rekommendera denna rätt både med och utan chili.


Chilifisk med nötter & ugnsbakade tomater, 4 pers.
½ kg tomater, stora i klyftor, små hela
olivolja
flingsalt
socker
svartpeppar
600 g fryst vit fiskfilé
½ tsk salt
50 g smör
½ dl ströbröd
1 dl grovhackade mandlar el. cashewnötter
ev. 1 tsk sambal oelek
ev. 1 pressad vitlöksklyfta
ev. ½ lime, rivet skal och saft

Sätt ugnen på 125°. Lägg tomaterna längs kanterna i en ugnsform. Ringla över olivolja och strö över salt, socker och peppar. Sätt in i ugnen i 30 minuter. Ta ut formen för att kunna lägga i fisken och öka under tiden till 225°.
Halvtina fisken. Lägg fisken i formen. Salta. Smält smöret och rör i övriga ingredienser. Bre blandningen över fisken. Sätt in i ugnen i 20-30 minuter. Servera med sallas och ev. kokt ris.

6 kommentarer:

  1. den här fisken lät god :) var den ur senaste buffé? annars har jag ju receptet här :)

    du får ha en fortsatt bra dag och tack för en intressant blogg och ett intressant inlägg :)
    kram

  2. Den där rätten ska jag nog prova! Låter gott!
    Intressant inlägg! Du äter ungefär lika som jag gör, dvs försöker dra ner på kolhydrater i den mån det går. Med pasta och ris är det inga problem, men potatis äter jag lite då och då. Bröd har jag också dragit ned med nästan helg. Självklart äter jag någon kaka och bulle ibland. Även godis!! Och självklart serveras det pasta och ris hemma till barnen!

  3. Yammy!!!

  4. Oooh så gott det där såg ut! En tallrik med det där skulle inte sitta helt fel just nu! ;)
    Ha det bra! Kram Daniella - BakeCake

  5. Jag har haft ett konstant sötsug sedan jag föddes!! Lyllo alla som inte har det. Kram!

  6. Jag älskade mandelfisken som serverades i skolan, så detta är nog en maträtt helt i min smak!

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.