Man får stjäla saker om man behöver dem, va?

4/01/2010

Igår bestämde jag mig för att testa att göra lammstek i lergrytan. Går ju lika bra utan lergryta och slå in steken i folie istället, men nu när jag snott (förlåt mamma) en lergyta så får jag ju lov att använda den. Och allt bli så mycket mörare och saftigare i lergrytan. Ett jättebra presenttips till era matlagningstokiga vänner!
Det som inte blev som jag tänkt mig var bara att det gick så mycket fortare än jag räknat med trots låg temperatur och så kunde jag vräkt på med mera kryddor. Lamm kan väl nästan inte bli överkryddat. Så ni får ett tillrätta fixat recept :-)

Vitlöks- och örtspäckad lammstek, 4 pers.
1,5 kg lammstek
4 vitlöksklyftor, i kvartar
4 kvistar färsk timjan
4 kvistar färsk rosmarin
½ tsk salt
1 ½ msk rosépeppar, krossad
1 msk torkad salvia
1 msk rosmarin
1 msk timjan
1 st citron, rivet skal och saft
½ dl vatten

Lägg lergrytan i blöt i ca 30 min. Gör hål i steken med en vass kniv och stick in vitlöksbitarna. Krossa resten av kryddorna i en mortel och gnid in lammsteken med kryddorna på utsidan och inuti Lägg den i lergrytan, lägg på locket och ställ in lergrytan i kall ugn. Sätt ugnen på 150° och tillaga steken tills den har en innertemperatur på 65-70° (beroende på hur rött kött man önskar), ca 2 timmar. Låt sedan steken vila en stund innan den skärs i skivor.
Vi åt potatis- och palsternacksgratäng samt sallad med ruccola, rödlök, blodgrape och fetaost till. Och så lite rött vin så klart :-)

4 kommentarer:

  1. Lerkruka...har jag aldrig testat, men nu blev jag sugen. Måste också kolla om det finns ngn jag kan "låna" ;)

  2. Så påskigt med lamm :) Lerkruka får man ta och prova någon gång!

    Hehe det kan jag lova att det varit :D

  3. Lamm har vi inte testat än, men det är nog snart dags för det :) Ser gott ut!

  4. Anonym sa...

    Var står det lerkruka?

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.