Vaniljcheesecake med rabarberrippel och jordgubbstopping

4/22/2010

För någon dag sedan skulle vi ha vårlunch på jobbet. Då samlas vi allihop, ca 30 personer, och så bjuder vår chef på en alldeles underbar buffé. Detta inträffar även en gång på hösten och är väldigt trevligt. Till denna träff fick jag i uppdrag att fixa kaka till kaffet. Och då ville jag ha något vårigt och gott så klart. Så jag hade sedan länge sparat det här receptet från Annika (Smaskens)och blev sugen på att göra min egen favoritcheesecake och rippla ned lite rabarber.
Det sämsta med mig och mina receptidéer är att jag sällan testar dem innan de är tänkta att bjudas på... Så där står jag på kvällen innan vårlunchen med en cheesecake som vägrar stelna och dessutom inte var så vacker att se på. Till slut blev resultatet bra, och det är det som får räknas :-) Här får ni receptet ni väntat på, kära kollegor. Och ni andra också för den delen.
Så denna kaka får bli mitt bidrag till Månadens sötsak hos Söta saker , då denna månads tema var just vår.

Vaniljcheesecake med rabarberrippel och jordgubbstopping, 10-12 bitar
100 g rabarber, i slantar
½ dl strösocker
1 dl vatten
1 tsk potatismjöl

100 g smält smör
1 pkt (225 g) Bragokex, fint krossade

500 g kesella
2 dl crème fraiche
3 ägg
1 dl strösocker
1 vaniljstång, fröna

250 g frysta jordgubbar
1 dl vatten
½ dl strösocker
2 gelatinblad
1 l färska jordgubbar

Börja med rababerrippeln. Koka upp rabarberbitarna tillsammans med socker och vatten. Och låt sjuda i 15 minuter. Passera rababerna genom en sil ned i en kastrull. Vispa ned potatismjöl och låt koka upp. Ställ in i kylen och låt kallna.
Sätt ugnen på 175°. Blanda det smälta smöret med kexsmulorna. Tryck ut smulblandningen i en form med löstagbar kant. Grädda i mitten av ugnen i 5 min. Vispa ihop kesella, crème fraiche och ägg till en jämn smet. Tillsätt socker och vaniljfrön. Häll smeten i formen. Ringla sedan ned rabarberrippeln i kakan. Dra en kniv lite så det sprids en aning, men inte blandas helt. Grädda cheesecaken ca 1 h tills den stelnat. Låt den kallna.
Lägg gelatinbladen i kallt vatten i 5 min. Sjud de frysta jordgubbarna tillsammans med vatten och socker i 15 min i en kastrull. Passera jordgubbarna genom en sil och häll tillbaka spadet i kastrullen. Krama ur gelatinet och vispa ned i jordgubbsspadet. Låt spadet svalna.
Skär de färska jordgubbarna i skivor eller halvor, som läggs över cheesecaken, och skeda försiktigt över jordgubbssåsen. Ställ i kylen minst 3 tim innan servering.

12 kommentarer:

  1. wow, jag tycker den ser fantastiskt ut! jag är i och för sig svag för det mesta med rabarber, mmmmmm.

  2. Detta låter SUPER gott!
    Älskar allt som heter cheesecake och rabarber så att kombinationen av dessa kan inte vara fel.
    Ska testas!

  3. Men jösses, jag kan ta två bitar direkt :) Det ser verkligen kanongott ut!

  4. Ser ju galet gott ut! Jag verkligen älskar rabarber

  5. Å, cheesecake... du bjuder på så mycket läckert, hinner ju inte pröva allt ;-)

  6. Mmmmm...så gott!!!

  7. MUMS! =)

  8. Men å va smarrigt! Knorrade till rejält i magen, så det är nog bäst jag går o äter lite nu!!! Trevlig helg! KRam Anna

  9. alltid gott med cheesecake

  10. Hej!
    Ååå, så supergott det ser ut!!
    Du gör så mycket gott!
    Ha det bra!

  11. Mums! Jag älskar cheesecake.

  12. Ja jädrar vad gott! :-) Rabarber och jordgubbar är fint ihop.

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.