Vårprimörer

4/29/2010

Det är lite tidigt ännu att njuta av egen odlade grönsaker, ja svenska frilands odlade med för den delen. Men våra grannar längre ned i Europa är ju snälla och fraktar hit en del av sina grönsaker. Och de är som bäst nu i början på säsongen. Grönsakerna är så goda att ha som tillbehör, råa eller lättkokta. Och ängamat är en av mina favoritsoppor, så gott. Brukar ni odla egna? Jag har bara testat de enklare sorterna som rädisor och morötter och dyl. Tänk om man vågade sig på att odla fram egen sparris...
Men den svenska nypotatisen går inte ersätta, den får man snällt vänta på. Jag brukar inte handla de allra första hutlöst dyra knölarna, men när priset når min plånboks nivå ;-) då frossar vi nypotatis hela sommaren. I år blir andra året vi ska ge oss på att odla egna knölar.
Hur som helst så testade jag att fylla lax med den otroligt goda kombinationen av en salt ost, söt honung och krispiga nötter. Till detta hade vi lite vårprimörer, ärtskott och potatis. Tokig i majonäs som jag är hade vi även det till, blandad med örter, men det blev inte riktigt bra till fisken. Till grönsakerna var det dock gott. Så dagen efter till lunch blandade jag en ört- och vitlökskryddadsås istället. Kanongott!

Chèvrefylld lax med valnötter och honung, 4 pers.
4 portionsbitar lax
½ tsk salt (osten är ju salt)
1 krm vitpeppar
150-200 chèvre, smulad (el. fetaost)
50-75 g valnötter
2 msk honung

2-3 dl matyoghurt
1 vitlöksklyfta, pressad
½-1 dl hackade färska örter
salt och vitpeppar

600-800 g vårprimörer (morötter, sockerärtor, sparris, rädisor), ev lättkokta

Sätt ugnen på 200°. Skär ett snitt på längden i varje laxbit och lägg dem i en ugnsform. Salta, peppra och fyll fisken med osten. Strö över valnötsbitar samt ringla över honung. Sätt in i ugnen i ca 15 minuter. Blanda under tiden ihop såsen och koka eventuellt grönsakerna.
Servera fisken tillsammans med grönsakerna och ört- och vitlökssåsen.

7 kommentarer:

  1. Så! Nu har jag bestämt vad vi ska äta ikväll!! Så sugen på fisk! Och chevre är ju aldrig fel!! Mums!!!

  2. Så galet gott och nyttigt!

  3. Gott det låter! Vi är oxå tokiga i svensk färsk potatis och äter knappt något annat under sommaren, ivf inte till grillat och det blir MYCKET grillat ;-)!
    Ha tyvärr inte plats för några grönsaker på vår lilla tomt, det vi har är vigt åt son och hundarna men har försökt mig på örter i år, tänkte jag kunde ha dom i stora krukor. Hoppas det lyckas, vore underbart med egna, färska kryddor!

  4. oj, tror jag lyckade slarva bort min förra kommentar, haha. nypotatis ÄR det bästa som finns, och jag längtar till sommaren!

    hoppas du får en fin valborg!

    C

  5. Mums du det där lät gott. Hoppas att du hade en fin valborg.

  6. Det såg ju bara så gott ut, det ska provas!

  7. åh så gott det här ser ut!
    hoppas att du har haft en bra helg!? :)

    du får ha en underbar kommande vecka! KRAM!

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.