Bubbel, praliner och uppassning

11/29/2012

Idag är det min födelsedag och vad passar då bättre än att bjuda på lite hemgjorda chokladpraliner! I söndags när Berra kom hem från sin jobbresa i Tyskland hade han med sig champagne hem till sin halta fru och jag skojade om att jag skulle sippa bubbel och mumsa praliner med  den svullna foten i högläge. Kanske blir så idag.
Jag har tidigare år gjort praliner i Ikeas isformar av gummi och i knäck-/ischokladformar, vilket fungerar alldeles utmärkt. Men i år slumpade det sig så att jag sprang på små pralinformar i silikon som de reade ut. Så praktiskt, eller hur? ;-) När jag har använt mig av knäckformar har dessas insida penslats med smält choklad och sedan fyllts, men formar av gummi eller silikon är lite stadigare och chokladen kan hällas i dem. Här får ni steg för steg hur ni kan tillverka era egna praliner och imponera på släkten. Nu gjorde jag bara praliner med mörk (70 %) choklad, men ni får välja den choklad som faller er bäst i smaken. Kanske ett inre av vit tryffel?

Tryffelfyllda chokladpraliner, ca 40 st
Skal:
300 g mörk choklad (70%),  fint hackad

Fyllning:
200 g mörk choklad, fint hackad (går att byta mot vit choklad)
2 dl vispgrädde

Smaksättning (välj något av följande):
fint krossade chiliflakes + krossad rosépeppar (min favorit!)
kaffepulver
lakritspulver
malen ingefära eller hackad syltad
riven kokos
hackade nötter
torkad frukt i små bitar
kanderade apelsinskal
konjak, rom, cointreau eller annan sprit

Välj en skål som får plats över en av dina små kastruller, så att skålens botten inte riktigt når botten. Värm upp vatten i kastrullen och placera skålen över. Vattnet ska helst inte koka för då finns risk att det skvätter över i chokladen. Lägg i chokladen till skalen och låt chokladen smälta. Fyll chokladformarna (alt. ischokladformar) till hälften med den smälta chokladen. Vänd sedan formarna lite snett upp och ned så att chokladen klär kanterna på formarna samtidigt som en del rinner ut ned i skålen igen. Spara den smälta chokladen som blivit över.
Värm vispgrädden så att den precis sjuder och häll sedan över den hackade chokladen till fyllningen och rör försiktigt tills chokladen smält. Låt fyllningen kallna i 10 minuter.
Klicka sedan fyllningen i chokladformarna, men lämna någon millimeter kvar till kanten. Här smaksatte jag direkt i formarna med olika smaksättningar.
Täck slutligen formarna med den smälta chokladen som finns kvar och garnera eventuellt pralinerna.

Några av pralinerna smaksatte jag inte utan tryckte bara ned en salt macadamianöt i, så enkelt och så hallelujagott!



Här hittar ni bild på när jag gjorde bountybollar i Ikeas formar och här (sist i inlägget) när jag fyllde dem med smält choklad och nötter. I detta inlägget hittar du inte bara en massa vitt julgodis utan även hur ni kan använda er av knäckformar till att göra ett skal av choklad och sedan fylla med tryffel.

20 kommentarer:

  1. Grattis på födelsedagen! Vilka fina praliner du gjort, champagne till låter mycket bra! Hoppas din fot är bättre!

  2. Hurra, hurra för dig på din stora dag! :) Grattis!
    Vilka goda! Nu blev jag sugen på en liten smaskig chokladpralin! :)
    Ha en underbar födelsedag!
    Många kramar!

  3. Grattis på födelsedagen. Så gott med hemmagjora praliner, tänkte också göra lite praliner i år, har både silikonformar och de lite dyrare i hårdplast, blir lite godare än de från Alladinasken :-) även om man ändå kommer att köpa en Alladin eller Paradisask, bara för att de hör till julen :-D, får jag bara trillingnöt och gräddnougat så lämnar jag över resten av chokladen till den övriga familjen

  4. Hurra hurra hurra hurra för Emmy ida'!

    Oj, vilket hantverk - de ser jättefina ut och väldigt goda!

    Skål och grattis - lite skumpa dämpar säkert onda foten också om den fortfarande inte är helt ok...

    Megakram!

  5. Grattis på födelsedagen, hoppas att du får en fin dag. Hörde att du jobbar idag och blev firad igår.
    Kram Marija

  6. Hej och grattis. Dessa chokladgodisar måste jag testa. Jag har ju en burk med egengjord romrussin som man skulle kunna använda till tryffeln. //Urban

  7. Grattis!! Hoppas du får en jättemysig födelsedag! Så himla fina praliner, ser supergoda ut! Fint du fotat dem också! Kram

  8. Hipp och hipp och hurra, hurra och hurraaaa!!!
    Klart du ska fira med bubbel och praliner, det är du så väl värd.

    Mycket snygga praliner du har fått till, kanske ett framtida kall?

    Kramar

  9. Klart du ska ha bubbel och praliner, inget annat passar en dag som denna!

    Kram kram och grattis igen!

  10. Var köper man såna formar?

  11. Måste ge det ett nytt försök att göra praliner. Är ju väldigt gott! Lakritspulver får jag nog köpa...

  12. En dag som denna ska du unna dig gott att snaska på och dricka kära du, hurra än en gång!

    Måste bara få säga att fotona är jättefina, kram!

  13. Grattis, åh vad kul att göra egna praliner:)
    Hoppas foten snart blir bra

  14. Grattis på födelsedagen! Hoppas du haft en bra dag:) Vilka fina praliner du har gjort! De ser frestande ut!

  15. Först får ja säga Stort Grattis,hoppas du haft en underbar dag.Hippi Hurra,Hurra,Hurra.
    Älskar och göra praliner fast ja bara gjort de 2 ggr,dock använder ja hårdplast och inte silikon .
    Pralinerna ser ut och va världsklass på.bra jobbat

  16. Visst är det roligt att göra praliner!? Jag har köpt några formar på rea och några inte. Men det var värt varenda krona. Macadamianötter ska jag prova att ha i mina. Just nu är jag galen i pecannötter. Mums med först äggvita, sedan kanelsocker och salt i ugnen.

    Grattis på födelsedagen!!! Jag hoppas att du har haft en riktigt bra dag och att foten snart läker. Om du varit här skulle du fått smaka min goda mjölkchokladfudge. Den är ett inre skönhetsmedel (fast inte lika snygg som dina praliner!) Kram!

  17. Grattis i efterskott! Jag är lite sugen på att göra julgodis nu, men jag ska vänta ett tag till innan jag planerar det, kanske blir det praliner. :)
    Hoppas din fot är bättre och att du får en trevlig helg!

  18. grattis grattis i efterskott! pralinerna ser helt ljuvliga ut! att ligga i soffan och sluka såna och dricka bubbel låter väl som ett alldeles utmärkt födelsedagsfirande :)

    hoppas foten känns bättre snart och att du får en riktigt fin helg!

  19. Grattis i efterskott!! Så gott med egna praliner!! Dina ser jättefina ut!!

  20. Så fina praliner! /Emma

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.