En chilikyss

10/26/2011

Milia har idag blivit en krydderfarenhet rikare. En tråkig sådan. Hon har idag insett hur stark en chili är om man pussar den - på snittytan... Hon hade sneglat på chilin ett par gånger och lockades antagligen av dess röda fina färg. Jag sa att den var jättestark, men nu pratar vi om tjejen som kan tugga på rosépeppar och får det att se ut som om det vore pärlsocker. Men rätt som det är illvrålar lilltjejen...
Jag tyckte nämligen att det var alldeles för länge sedan jag bjöd på något asiatiskt i bistron, så chili hade lagts fram på bänken. Denna gång blev det en matig kycklingsoppa med nudlar. Soppan behöver inte vara så stark, utan smaka av och tillsätt mer currypasta om du vill ha den hetare eller så toppar du den med chili.

Är det några fler än jag som lockats av Arlas nya Keldasåser med thaismaker? Tills jag läste innehållsförteckningen... De innehåller kokosmjölk, mjölk och currypasta! Förlåt lite modifierad stärkelse också. Så mitt råd är köp istället en förpackning kokosmjölk och en burk currypasta, svårare än så behöver det inte vara. Ni behöver inga färdiga såser till överpris jag lovar.


Thailändsk kycklingsoppa med nudlar, 4 pers.
200 g äggnudlar
400 g benfritt kycklingkött, strimlat
3 vitlöksklyftor, finhackade
3-4 cm ingefära, finhackad
1-2 msk currypasta
8 dl hönsbuljong
2,5 dl kokosmjölk
3 msk jordnötssmör
2 msk ljus soya eller japansk
2 dl frysta ärtor
1 röd paprika, i bitar
4 salladslökar,strimlade
1 chili, finhackad
lite färsk koriander

Koka nudlarna nästan klara. Bryn kycklingbitarna i lite olja. Tillsätt vitlök, ingefära och currypasta och låt det steka med ett par minuter. Tillsätt buljong, kokosmjölk, jordnötssmör och soya. Låt soppan koka 6-7 minuter. Tillsätt ärtor, paprika och nästan all salladslök och sjud soppan ytterligare ett par minuter. Vänd ned nudlarna. Servera i skålar och toppa med resten av salladslöken, chili och koriander.

14 kommentarer:

  1. Ojojoj, det var nog en himla tur att det inte var den gula Habaneron hon pussade på. Den röda var nog en chockande upplevelse tillräckligt! Stackars tjejen.
    Ja, det är inte utan att man stället tillbaka vissa paket på hyllan igen när man läser det finstilta...
    Gott låter detta i alla fall, flera gånger godare än Keldas, helt säkert!

  2. Såg smaskigt ut, kan man byta ut nudlarna mot något annat nyttigare?

  3. Älskar sådana här färgglada och smakrika soppor! Ser väldigt gott ut.

  4. Johanna, det beror på vad du menar med mer nyttigt. För min del skulle jag inte säga att äggnudlar är onyttigt. Om du syftar på att äta mindre kolhydrater, så har de flesta nudlar inte så högt GI. Äggnudlar har lite lägre och vill man ha ett ännu lägre GI så kan man ta glasnudlar (gjorda på mungbönor) som har GI på 26. Annars kan man självklart utsluta nudlarna och tillsätta mer grönsaker.

  5. Låter väldigt gott, härliga smaker!

  6. Stackars Milia, jag vet alldeles för väl hur det känns när man hanterat chili med händerna och sen kliar sig i ögat, så att som liten kicka pussa den måste svida rejält.

    Soppan däremot ser döläcker ut! Ska testas snart snart!

  7. Ajaj!! nä, färdiga soppor o såser håller jag mig gärna från. hellre smaksatt creme fraiche. inte så svårt att få till bra smaker själv.

  8. Nej, stackars lilla tjejen. Chili är inte att leka med har jag fått erfara själv med... ögat, näsan...

    Soppan ser god ut. Den ska jag nog prova med quorn. Håller med om att det är bättre att fixa såsen själv :)

    Sv: Jag kanske borde prova den rosa klänningen med lite nitar och kängor och se ifall det känns bättre :)

  9. Mums det där lät gott du. :)Chili ska man ha respekt för-

  10. GUd vad gott, har haft dille på nudlar senaste tiden, men har bara wokat, de här såg ju jättegott ut!

  11. Vilken underbar bild! jag blir varm i hela kroppen bara av att se på den. Så gott!

  12. Mums vad gott det ser ut =) Kika gärna in på min matblogg och tävla i min nya tävling =)

  13. Vilken härlig soppbild! (Fast min hade blivit vegetarisk :)

    Stackars liten, inte lätt när den röda chilin ser sååå lockande ut! ;)

  14. Den här soppan såg riktigt god ut. Älskar Thai soppor!

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.