Mat- och vinsurfande i Stockholm

10/18/2011

Helgen som gått spenderade jag och Milia tillsammans med mina föräldrar hemma hos min bror och hans familj i Stockholm. Där har jag njutit av att bli bjuden på en massa gott. När det visade sig att jag inte tagit med mig någon egen handduk skojade pappa och sa: "Det är ju inget hotell". Nästan ;-) Så på "Garpens hotell" har jag mat- och vinsurfat i dagarna tre. Jag får bjuda igen när de besöker bistron och jag lovar de behöver inte ta med sig egen handduk...
Innan alla gäster kom i lördags så skålade vi i champagne och Pommac, både för att fira Eddies 15-årsdag och för att fira mina föräldrars 40-åriga bröllopsdag! Jag blir alltid så nostalgisk när jag ser Pommac eller Champis för det drack vi när vi var barn och det var fest. Var det något riktigt stort som firades kunde vi få varsin 33 cl-flaska - utan att dela! Här ser det istället ut som jag snodde hela flaskan champagne själv. Jag hade önskat... för jag hade lite bubbelabstinens.


Milia hon dricker allt bara det serveras i glas på fot, så det slank ned både äppeljuice och Pommac. Ett hett tips om man ska lura i barnen medicin, så fram med champagneglasen.


Vad tror ni Eddie önskade för meny på sitt födelsedag när han fyllde 15 år. Jag tycker det är så kul med barn och ungdomar som är beyond taco, pizza och allt sånt när det är dags för kalas. Den här killen önskade sig en riktig trerätters.

Som förrätt fick vi små petit chouxer fyllda med en underbart god räkröra. Har ni bara ätit petit chouxer till dessert, så testa att fylla dem med någon god röra och servera som förrätt eller som tilltugg till mousserat vin. Ädeloströra är grymt gott att fylla dem med. Så varför inte göra några till glöggminglet! Här hittar ni recept.

Till varmrätt serverades fläskytterfilé som brynts, rullats i dijonsenap, sedan en massa färska örter, lindats in i serranoskinka och slutligen smördeg för att stekas klart i ugn. Eddie hjälpte till att göra dem så fina och skar ut löv ur smördegen. Tyvärr tog jag bara kort på dem innan de åkte in i ugnen och hann sedan inte med förrän de redan var uppskivade.
Till det goda köttet bjöds vi hasselbackspotatis och gräddkokta kantareller. Även om Eddie hjälpte till en del i köket och stod för inspirationen, så var det nog Kricke, Eddies morbror som slet hårdast i köket. Jodå, även Eddies mormor hade hjälpt till. Så som ni förstår är de duktiga på matlagning hela familjen. Mycket gott var allt de hade lagat.
Till dessert blev det också petit choux, fast en krans som fyllts med grädde och bär samt toppats med choklad och glasyr. Och så klart 15 ljus!
I helgen testade vi även Kiviks Musteris päronvin tillsammans med lite ostar. Vinet både doftar och smakar tydligt av päron. Det är ganska sött så det gör sig fint till saltare ostar. Vi åt en cambozola som var mycket god till. Vi hade även en krämig röd kittost, som inte gifte sig lika fint med vinet, men som i sig var tokigt god. Så en ny favorit hos alla blev Castello Golden. Jag är så glad i rödkitt ost att jag nästan behöver avgiftas... Se bara till att klämma ordentligt på ostar när ni köper dem, så ni får tag i riktigt mjuka och mogna.

Jag ska faktiskt äta lite ost ikväll också, för Marija (en kollega till min man) har skickat med Berra hem en bit mögelost. Den ska vi mumsa på tillsammans med lite glögg från förra årets sats. Det borde passar bra så här efter träningen, eller vad tror ni?
 

16 kommentarer:

  1. Härligt med trerätters på femtonårsdagen! Roligt val med petit chouxkrans till efterrätt också <3 Päronvinet ska jag helt klart testa!

  2. Så mycket gott! Roligt när en 15-åringen uppskattar mat och väljer trerätters :)

  3. En mycket klok 15-åring. :D Bra val av mat, jag blir vårlhungrig bara av att se bilderna :) Förrätten!! Ja tack :D

  4. Vilken trevlig helg ni verkar ha haft! :-)

  5. Vilken mathelg!! och det där med förrätts petit chouxer var en bra idé som måste läggas på minnet.

  6. Vilken trevlig helg och framförallt middag, den hade jag gärna njutit av också. Och vilka fina löv 15-åringen hade gjort, kreativt.

    Nu måste jag nog köpa päronvinet, har sett det i flera bloggar.

    Fortsatt fin onsdag.
    //Susanne

  7. Härligt att få bli uppassad ibland! Verkar som ni hade ett finfint kalas. Vi testade också Kiviks päronvin i helgen. Satt som en smäck till päroncarpaccion :) (kanske ska tillägga att jag gillar när det är sött...)

  8. Vilken middag! Och petit choux med räkröra låter ju SUPERgott, det ska jag minsann göra :)

  9. Glögg är definitivt ett bra val!! Men årets blossaglögg tror inte jag att jag gillar eftersom jag inte dricker kaffe... Har du testat den?
    Och vilken mysig helg och så massa gott!!
    Ha de toppen tjejen!

  10. Det VAR en helt fantastisk middag.
    Tack borsan och mamma så klart. Och ni som undrar, nej jag gjorde ingenting i köket den dagen.
    Ville bara säga att det var härligt att få ha er här.
    Vi tar en repris på osten och vinet snart.
    Kram Cathis :-)

  11. Håller med dig Cathis! Både vad det gäller middagen och en ny ost- och vindate snart! Kram.

  12. Jo nu är vi övertygade, en blivande matbloggare måste det vara som fyllde 15! Vilken meny han valt ut!

    Lite bubbelabstinens här också känner vi nu, får kanske fixas i helgen...
    Så tackar vi för årets leverans, klurar som tusan på vad det ska bli för gott denna gången!
    Kram,
    Mårtenssons

  13. Sant, päronvinet var ganska sött. Jag får ta se fall jag hittar någon bra dessert som det passar till.

  14. Härligt med barn som tycker om god mat! Är säker på att om barn från början får vara med och äta "vuxenmat" så vinner vi så mycket. Både att barnen får vara med om alla underbara smaker och upplevelser men också en lugnare matsituation.

  15. Petit-chouxerna såg ju underbara ut!

  16. Fantastiskt snygg höstdukning. :)

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.