Underbar höstmat

10/11/2011

Jag tycker att jag är ganska bra på att hitta svamp, men i jämförelse med min pappa som är som en spårhund i svampskogen så ligger jag i lä. Han plockar svampar stora och fina där vi andra strosat omkring innan... Men han är snäll min pappa, så han brukar dela med sig eller så får jag allt vi hittat. Om ni får tag på mycket kantareller eller om de inte är så hiskeligt dyra att köpa så gör lite kantarellfrittata. Hittade receptet hos Coop tror jag, fast jag bytter ut osten. Västerbottenost och gula kantareller är så otroligt gott ihop. Detta blir en enkel och så god lunch tillsammans med lite sallad. Eller varför inte servera flera olika rätter och ha en liten höstbuffé, så som kantarellfrittata, en höstsoppa (pumpa?), rödbetsbiffarugnsrostade rotfrukter och ett gott bröd.
Vad jag önskar att det skulle börja växa kantareller i min trädgård. Kan man önska sig det i julklapp? Jag försöker att strö ut svamprenset på olika ställer i trädgården varje år, så vem vet...


Kantarellfrittata, 2-3 pers.
½ liter gula kantareller, i mindre bitar
1 purjolök, strimlad
1 dl vispgrädde
1 msk kantarellfond
½ tsk salt
1 krm svartpeppar
6 ägg
2 dl riven Västerbottenost

Fräs svampen i smör i en stekpanna. Rör ner purjolöken och häll på grädde, fond, salt och peppar. Låt koka ihop utan lock 2–3 minuter. Häll det i en bunke och låt svalna lite. Vispa ner äggen och osten i svampröran och häll sedan smeten i pannan. Låt frittatan stelna , men se till så den inte bränner fast. Lägg en tallrik över pannan och vänd den, stek frittatan på andra sidan så den får färg. Skär i bitar och servera tillsammans med sallad.

10 kommentarer:

  1. Det här låter mycket gott och ser fräscht ut! Snäll pappa du har!

  2. Jag gjorde också kantarellfrittata för lite sedan - försvinnande gott <3

  3. Ser jättegott ut! Och nu blev jag påmind om att jag ska ha gäster på fredag och borde ha en färdig meny vid det här laget... Kanske tar lite idéer från dig då :)

  4. Höstbuffé låter underbart! Höstsmakerna hamnar lätt bland mina favoriter.

  5. Åh gud så gott! Tackar för tipset, jag som är ute på jakt... Inte svampjakt, utan svamp-receptjakt! ;-)

  6. Din pappa verkar snällare än min... Han brukar ha en stor pinne som han använder att fösa undan löv och annat med i jakten på svamp, och om han märker att någon är tyst för länge kommer han brakandes med sin stora pinne och plockar det andra hittat!

    Jag har förstås lärt mig att inte vara tyst en sekund :-)

  7. Okej, jag erkänner det finns allt en del bra grejer med hösten också. Svamp till exempel! Kantareller och västerbottenost, där har vi en perfect match!

  8. Galet gott ju!!!

  9. Jag kan intyga att de där rödbetsbiffarna är TO DIE FOR (för att låta som en riktig modebloggare hoho).

    Hoppas allt är bra hos dig Remsan, nu är jag åter på svensk mark och kan börja läsa mina favoritbloggar som vanligt. Tjoho!

  10. Västerbottenost och kantareller, a match made in heaven!
    Men det borde ju finnas svampfrön att plantera, eller kanske en färdig gräsmatta med svampar som man bara rullar ut...

    Adressen vår kommer alldeles strax:) Spännande!

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.