Mysmat

10/21/2011

Ikväll blir det ingen fredagsdrink för nu är det glöggtider. Många sätter så här års en sats glögg som får stå och gotta till sig ett par veckor. Jag börjar dricka glögg så fort den första isande höstvinden får mig att frysa. Jag tycker det är urmysigt att tända ljus, värma glögg och äta ostbricka. Ja, jag äter inte bara mögelost till glögg. Och jag är inte den som är sen att haka på när tillfälle ges att äta ostar. Vilket glöggtider är. Sedan äter jag ost och dricker glögg och lever lycklig i alla mina dar. Nja, framåt nyår har jag tröttnat på glögg.

Något jag skulle kunna bli bättre på är att laga mer soppa. De senaste gångerna jag har handlat har jag sneglat på svartrötterna. Tror bara jag har tillagat det en gång i hela mitt liv. Varför vet jag inte, för vi tyckte de var goda minns jag. Men visst är det så att vi har en förmåga att köpa hemma samma varor. Ah, va fasen nu åkte en bunt till slut med hem. Vet att de kallas för fattigmans sparris och då for tankarna iväg till sparrissoppa. Vilket ledde till att jag fann detta receptet på svartrotssoppa. Det blev en krämig och len soppa som var mycket god. Pepprade den inte så mycket utan tillsatte chilifräsa pilgrimsmusslor istället. Till lunch dagen efter vände jag runt skalade räkor med cayennepeppar och la i soppan. Och inte att förglömma de ruggigt goda parmesanchipsen till. Lowe doppade chipsen i soppan och åt den slät, inga musslor där inte.


Johan Anderssons svartrotssoppa, 4 pers.
500 g potatis, skalad och delad i bitar
250 g svartrot, skalade och delade 1-2 gånger på längden
1 klyfta citron, saften
1 liter vatten
2 hönsbuljongtärningar
30 g smör
100 g schalottenlök, hackad
2 dl vitt vin
3 dl vispgrädde
klippt bladpersilja
½ tsk salt
½-1 krm vit- och/eller cayennepeppar

Pressa ned citronsaften i lite av vattnet. Lägg i svartrötterna så de inte blir bruna. Koka svartrötter och potatis mjuka i vattnet tillsammans med buljongtärningarna. Fräs schalottenlöken i smöret i en kastrull. Tillsätt vinet och låt koka tills hälften av vätskan återstår. När potatisen och svartrötterna är riktigt mjuka mixa dem med stavmixer i avkoket. Tillsätt löken, vinet samt grädden och mixa lite till. Smaka av med salt och peppar. Klipp ned lite persilja och servera.

Jag valde att steka pilgrimsmusslor i lite chiliolja och servera tillsammans med soppan, men de går att utesluta eller så väljer ni något annat ni gillar. Men parmesanchipsen måste ni göra!

Parmesanchips, 12-14 st
200 g grovriven parmesanost
1 ½ msk repad färsk timjan
½ tsk grovmalen svartpeppar

Sätt ugnen på 200°.  Gör små högar av den rivna osten på en pappersklädd plåt och platta till dem något så att det blir lika stora rundlar. Strö timjan och lite svartpeppar över osten. Grädda i 5-7 minuter tills osten får gyllenbrun färg. Ta ut och låt svalna.


Ha nu en härlig helg allihop!

10 kommentarer:

  1. Mums! Det där skulle jag behöva nu efter vår snorkalla kvällspromenad. Fingrarna är som is och jag fryser hela vägen in :)

    Det ser riktigt gott ut. Svartrot är "oprovat".

  2. WOW! Vilken lyxlunch, det skulle de vetat de som döpte svartrötterna till fattigmanssparris:) Jippi för att vi har återinfört tisdagssoppan, denna måste ju absolut kvala in där, eller hur?

    Hoppas du får en härlig helg med många tillfällen att njuta glöggen,
    Mårtenssons

  3. Men Å så gott och så orättvist!! Själv fick jag äta rester, pasta och köttfärssås...

    Trevlig helg!

  4. Inte mycket svartrot i mitt kök men får nog testa. Låter gott med en värmande soppa idag. Gärna glögg också. Riktigt grått tråkväder här idag.

  5. Jag har aldrig ätit svartrot, men borde helt klart testa - speciellt efter att ha läst ditt recept. :-) Verkar jättegott!

  6. Här hemma lagar vi ofta soppa. Jag tycker svartrötter inte ser så aptitliga ut så det är lätt att gå förbi dem. Men de är goda när man väl gör något av dem. Soppas ser god ut!

  7. Mmm, det låter som en god soppa!
    Jag har inte ätit svartrötter sedan jag försökte så egna för några år sedan och misslyckades totalt. Jag kanske ska svälja stoltheten och köpa mig några. :)

    Jag längtar glögg och idag satte vi en egen!

  8. Åh, vad spännande, jag har aldrig vågat mig på svartrot, är orolig för att förstöra min upplevelse av den genom att laga den på fel sätt... men din soppa kanske jag kan prova, den låter lagom komplicerad för mig ;) Ja, och så är det vin i, det gör allting bättre! Parmesanchips är ungefär det bästa jag vet *mums*

  9. Oj, så gott och du 'anklagar' mig för restaurangmat, vad är inte detta, Emmy!?! ;-) Ser hur underbart ut som helst och något jag absolut ska testa! Det trista är bara att jag måste gå på grönsaksmarknad för att hitta svartrötter, de finns tyvärr inte i mataffärerna... Men det kan jag stå ut med. :)

  10. Restaurangmat vet jag inte... men gott var det i alla fall. Sedan får man äta/toppa soppan som man vill. Om man nu hittar svartrötter någonstans.

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.