Lillplutten har blivit 2 år!

10/14/2011

Ja, kan ni tänka er, idag fyller bloggen 2 år! Jag som började samla på recept här lite i smyg. Men fler och fler hittade hit. Och sedan bara växte bloggen och nu är ni 600-700 som kikar in här varje dag! Hos mig och min mat. I´m stunned! Mycket har hänt under dessa två år. Vi har testat så mycket olika rätter. Allt har inte kvalat in på bloggen, en del av smakskäl och en del för att maten helt enkelt inte varit tillräckligt snygg... Jag har inte hållt på med foto innan bloggen kom till. Men jag fortsätter försöka lära mig mer. Och jag har ännu inga planer på att sluta laga mat, så fler inlägg kommer det bli!
Många har frågat mig vart namnet Remsans Bistro kommer ifrån. Så här var det... När jag arbetade på en fabrik här i Kalmar i 20-års åldern (där jag för övrigt mötte Berra på en firmafest) började kollegorna kalla mig för Remsan. Jag var liten och snabb, " la på en rem". Och så blev jag döpt till Remsan. Sedan precis före bloggens födsel hade jag fått några väggbokstäver över och skrev då Bistro på väggen i mitt fina kök. Så det var självklart redan från början vad bloggen skulle heta. Och nu fyller den 2 år! Hipp hipp hurra för bloggen idag!

Eftersom jag tagit semester idag för att åka till min bror i Stockholm, så firade vi redan igår på jobbet. Jag bakade en chokladcheesecake där jag hittat inspiration hos söta Carolina. Kakan blev mycket uppskattad, men den är mäktig så den räcker till många, 20 personer kanske.
Chokladcheesecake med pecannöt- och browniebotten
Kakbotten:
175 g smör
75 g pecannötter, hackade
3 dl vetemjöl
1 msk florsocker

Browniebotten:
100 g smör
150 g mörk choklad
2 ägg
1 dl socker
1 ½ dl vetemjöl
ett par nypor salt

Cheesecaketopping:
1 ½ gelatinblad (kan säkert uteslutas, så blir toppingen mer som mousse)
200 g vit choklad (min hade vaniljsmak)
400 g cream cheese, typ Philadelphiaost
½ dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
3 dl grädde

Riven choklad

Sätt ugnen på 175°. Smält smöret och blanda ihop med resten av ingredienserna. Tryck ut i en form med löstagbara kanter, ca 26 cm i diameter. Grädda i ca 25 minuter tills den är lätt gyllenbrun. Låt svalna helt.
Smält smöret i en kastrull. Tag från värmen. Bryt chokladen i bitar och rör ned den i smöret så den smälter. Vispa ihop äggen med sockret snabbt och tillsätt i den smälta chokladen. Tillsätt mjöl och lite salt. Rör till en jämn smet. Häll smeten över den avsvalnade kakbotten och grädda i 10-12 minuter. Browniebotten ska ha en skorpa, men inte "stannat" helt. Låt även denna botten svalna helt.
Lägg gelatinet i kallt vatten i 5 minuter. Smält den vita chokladen över vattenbad. Vispa ned de urkramade gelatinbladen.Vispa cream cheese, socker och vaniljsocker till en slätsmet. Rör ned den smälta chokladen. Vispa grädden och vänd ner. Häll smeten över de två bottnarna. Ställ i kylen i ett par timmar. Riv över lite choklad vid servering.
 

26 kommentarer:

  1. Hipp hipp hurra för Remsans Bistro i dag! :)

  2. Grattis! Alltid lika roligt att gå in på din fina blogg. Och den där tårtan såg ju helt gudomlig ut...

  3. Åh gud vad gott det ser ut!
    Måste testa den där sen.
    Grattis till 2års jubilaret!

  4. Åh, grattis! Skönt att höra att du inte tänker sluta, det är ett måste att titta in hos dej varje dag och se vad du har för dej i köket!

  5. Hipp hipp hurra!! Har fått sååå mycket tips och inspiration både till vardag och fest!!

    Kram Petra

  6. Grattis! Kollar in varje dag och får massor av inspiration!

  7. GRATTIS REMSAN! KRAM FRÅN MARIJA

  8. Grattis till din fina blogg! Jag tittar in hos dig dagligen :) Cheesecake är en favorit och denna låter väldigt god! Ha en skön helg!

  9. Stort grattis till dig! Härligt att få reda på varifrån namnet kommer - låter som att det passar dig! Din blogg är alltid väldigt inspirerande, kul att höra att du fortsätter med den <3

  10. Browniebotten? - Halleluja! Och grattis till din fina blogg! Kul att få höra storyn bakom namnet också! Ha en härlig helg & keep up the good work! Kram

  11. Grattis på 2-årsdagen!

    http://smaskelismaskens.blogspot.com/

  12. hurra hurra för bloggen idag! och för den fantastiska personen som ligger bakom bloggen också förstås :)

    kakan ser jättegod ut, jag måste verkligen baka nåt med choklad snart. det var alldeles för längesen. säkert två veckor ;)

    trevlig helg på dig!

  13. Det tackar vi för, ja att du inte slutar laga mat eller skriva om den här alltså! Kul att få veta var namnet kommer från:)
    Grattis till dej och din lillplutt!

    Så passar vi också på att tacka för ett visst kuvert som låg på hallgolvet idag, sån fin post kan ju pigga upp vem som helst!

    Hoppas du får en fin helg och ett härligt Stockholmsbesök!
    Kram från Mårtenssons!

  14. Ställer oss i skaran av gratulanter! Å drar en suck av lättnad för att du fortsätter många år till =)

  15. Hip Hip Hurra för DIG och Remsans Bistro!!

    Blir du kvar i Sthlm över helgen?

  16. Grattis till din fina blogg! :-)

    Och chokladcheesecaken ser riktgt god ut! :-)

    / Jenny

  17. Grattis grattis Emmy! Du är så duktig.... kram från Emma.

  18. Stort Grattis!

    Vi gillar ju din fina blogg och jag tycker du är jättebra på att fota snyggt!

  19. Hurra för bloggen! HURRA, HURRA, HURRA! Hoppas den firar ordentligt i helgen :=)

  20. Stort Grattis.
    vill även passa på och tipsa dig om 2 tävlingar som pågår hos mig där man kan vinna fina priser,du är väl med
    Simone

  21. Vilken underbar tårta! Den måste provas :)

  22. Grattis på födelsedagen! :-)

  23. Grattis till tvååringen! Tårtan verkar oslagbar.

    Jag har genomfört min höstbuffé nu! Väldigt lyckat blev det! Jag lånade två recept från din blogg :) Tack så hemskt mycket för tipsen! Vad skulle jag göra utan Remsans Bistro? :)

  24. GRATTIS till dina två år med bloggen :-)

    Du bjuder på ett supersmarrigt recept, det ska jag spara och testa.

    Ha gott!

  25. Försenat Grattis till dig och bloggen på 2-årsdagen. Kul att få höra hur namnet kom till. Vi ser fram emot att få inspireras av dig och dina underbara recept i många år framöver. Kram

  26. GRATTIS till dig och din härliga blogg!!! Kepp up the good work tjejen!!
    Kram till dig!

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.