Baka till andra

10/23/2011

Igår var jag extra snäll. Ja, det är jag faktiskt ibland. För jag bakade bröd och knäckebröd till några andra än vår familj. Vilka vet jag inte. Va?! Näe, det var helt enkelt någon jag inte känner som förhoppningvis har ätit mitt bröd till frukost idag. Nu har jag inte stått på något av våra torg och delat ut bröd, utan det var som så att DHR hade höstbasar för att kunna få ihop lite extra pengar till olika akiviteter och resor. Snäll som jag är (och med ett par fina påminnelser från min mamma) så bakade jag både bröd och knäckebröd och skänkte. Okey, jag kan inte ta åt mig hela äran för jag hade min lilla bagerska Milia med mig. Det är mycket roligt att blanda deg och få vara med och kavla. Och mjöla... Ni som följ bloggen ett tag vet hur det kan se ut när det mjölas på egen hand. Denna gång skedde som tur är allt under övervakning. Hade ingen jäst hemma så det fick bli ett grovt bröd bakat med bikarbonat. Dessutom testade jag för första gången att göra eget knäckebröd som vi toppade med lite olika kryddor. Det var mycket enkelt så det kommer jag definitivt baka igen.

Saltå Kvarns knäckebröd, ca 4 fulla plåtar
6 dl rågmjöl
6 dl siktat dinkelmjöl
2 dl solroskärnor
1 dl hela linfrön
2 msk mörk sirap
1 msk salt
5 dl vatten
ev. flingsalt, sesamfrön, torkad timjan/rosmarin

Sätt på ugnen på 200°. Blanda alla torra ingredienser i en bunke, tillsätt vattnet och knåda till en deg. Dela degen i 3-4 delar och kavla ut varje del så tunt du kan. Sporra eller skär ut så stora bitar som du önskar. Strö eventuellt över flingsalt, sesamfrön eller någon torkad örtkrydda (jag tog lite olika på mina), tryck lite lätt ned det i knäckebrödet. Lägg dem på pappersklädd plåt. Grädda dem i ugnen tills den fått lite färg och blivit krispiga, 12-16 minuter beroende på storlek.


Grovt bröd med aprikoser och cashewnötter, 1 bröd
6 dl kärnvetemjöl med fullkorn
1 dl grovt rågmjöl
1 dl krossade linfrön
1 dl grovhackade cashewnötter
1 dl hackade, torkade aprikoser
2 tsk bikarbonat
1 tsk salt
4 dl mild yoghurt
1 dl lingonsylt

Sätt ugnen på 200°. Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Rör i yoghurt och sylt. Klicka ner smeten i en smord avlång bakform, rymd ca 1 1/2 liter (jag använde istället 2 pappformar från Lagerhaus). Grädda i nedre delen av ugnen ca 1 tim. Stjälp upp limpan och låt den kallna under bakduk.

12 kommentarer:

  1. :) Jo, det där mjöleriet kommer vi ihåg:)

    Ickejäsbröd, det går hem i vårt kök, bra när man lider av dåligt tålamod:)
    Knäckebröd har vi fortfarande inte fått tummarna loss på att göra... undrar just när vi ska få det?

  2. Ser man på, Fina DU!

  3. Snällt av dig att göra både bröd och knäckebröd, ser jättegott ut! Någon njöt säkert till fullo! ;)

  4. Gott och knäckebröd är något jag måste testa att baka!

  5. Jag såg att du gjort Karlssons frestelse här nedan. Den brukar vi också göra. Supergod. Speciellt med sallad med fetaost och granatäpple i som tillbehör.

    http://smaskelismaskens.blogspot.com/

  6. Knäckebröden!
    Fina knäckebröd är något som jag alltid har velat göra men aldrig riktigt fått till. Det blir inte alls så som jag vill ha det. Dom där ser jättefina ut, alldeles perfekta!

  7. Åh, jag har heller aldrig testat att göra eget knäckebröd, men ditt ser så gott ut att jag måste prova snart! Och snabba bröd som detta är de bästa, att slippa all jäsning och alla turer är guld värt <3

  8. Så fint av dig och Milia, både bröd och knäcke ser supergott ut!

  9. Bröden ser riktigt fina ut, vad sugen jag blev. På bröd med smör.

    Kul när man kan hjälpa till på sitt eget sätt!

  10. Åh det knäckebrödet måste jag testa, ser väldigt gott ut!!!

  11. låter och ser jättegott ut :) den som köpte bröden fick säkert en bra start på dagen :)

    du får ha en fortsatt bra vecka och en bra dag! kram

  12. Jag tyckte jag fick kavla degen väldigt tunn för att knäckebröden skulle bli krispiga utan att de brändes i ugnen. Å andra sidan vill jag att delikatessknäcke ska vara tunt.
    Bröd utan jästning är alltid smidigt. Detta är inte så sött heller.

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.