Kanske skulle försöka dra mitt strå till stacken...

10/04/2011

Idag har vi firat kanelbullens dag på ett annorlunda sätt. Vi har sprungit rehabmilen och när vi kom i mål fick vi en bulle. Så är det i landstinget, vill du ha en kanelbulle får du springa en runda innan du får den. Nja, det var faktiskt dagens andra bulle för vi bjöds på bullar redan vid förmiddagsfikat. Fast jag har inte ätit någon kanelbulle överhuvudtaget. Tycker inte att det är så gott. Om jag nu vågar säga det en dag som denna...

Och så vann jag en träningströja! Däremot gick inte vidare till den stora finalen i Årets Hemmakock. Trots att så många hjälpt till att rösta, peppa och heja på så räckte det inte till finalplats. Men tack alla! Här är de fyra som ska tampas på scen på Hamburger Börs om två veckor.
Sofie Thiger
May Paholtup-Berg
Oscar Sihlen & Jörgen Andersson
Greta & Sara Danielsson

Idag bjuder jag på vegetarisk lasagne (för att väga upp alla kanelbullar som finns på bilder vart man än surfar in idag). Jag skulle ha svårt att helt sluta äta kött, men jag skulle gott kunna minska mitt intag av det. Vi är många som skulle behöva minska vår köttkonsumtion och äta mer vegetariskt. Så om jag nu inte vill utesluta kött helt ur kosten får jag väl försöka äta vegetariskt någon gång i veckan åtminstone. Och så får jag i mig en massa grönsaker på kuppen. Ni kanske rent av kan lura i något illvilligt barn lite grönsaker om ni bjuder på lasagnen :-)


Vegetarisk lasagne med keso, 6 pers.
2 gula lökar, hackade
2 palsternackor, grovt rivna
2 morötter, grovt rivna
2 vitlöksklyftor, rivna/pressade
1 liten squash, grovt riven
500 g krossade tomater
½ dl chilisås
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
1 tsk paprikapulver
1 tsk chilipulver
1 tsk torkad oregano
500 g keso fetaost & oliv (om du vill lasagnen krämigare så byt ut en del av keson mot crème fraiche)
12 små eller 6 stora färska lasagneplattor
riven ost

Sätt ugnen på 225°. Fräs löken mjuk i lite olja. Tillsätt de andra grönsakerna samt vitlök och låt fräsa med ett par minuter. Tillsätt krossade tomater, chilisås och kryddor. Koka på svag värme i 5-10 minuter.  Vänd ned keson. Varva grönsaks- och kesoröran med lasagneplattor i en smord ugnsform. Strö över riven ost. Grädda i ca 30 minuter.

10 kommentarer:

  1. What? No kanelbullas? De fyller ju år idag... trodde min son, 3 år, som på telefon berättade glatt till mig "Mamma, vi bakar bullor. De har födelsedag idag!" Öhh... ok! :-D

  2. Va?? NEJ!! Jag är sjukt besviken! Då tror jag att ni måste ta och komma till Stockholm ändå!

    @Frostrosor: Hahaha, såklart de fyller år idag, vilken liten sötnos!

  3. Skandal! Och då menar jag tävlingen, och inte faktumet att du inte gillar kanelbullar (trots att det är ganska skandalöst i sig). Jag som var övertygad om att du skulle vinna! För mig är du i alla fall årets hemmakock året runt! Kram!

  4. Bra kämpat, både med rehabmilen och årets hemmakock! Jag gjorde på måndag en lite liknande lasagne som din :) (jag har inte bloggat om den ännu). Jag har ätit kanelbullar idag, nattjästa sådana! Ha det bra!

  5. Det är ta mig tusan skandal! De vet inte vad de går miste om...! Nästa år? Ja!

  6. Nej, vad synd!! Du som är så duktig!!! Och denna lasagnen låter ju helt nyttig, är det möjligt?! :)

  7. Vilka hurt-bullar!!!:)

    Attans att du inte gick vidare. Nya tag nästa år!!:)

  8. Äsch... nu blev vi ju lite "lacka" här nere, det hade varit så kul om du tagit dej dit. Men det kommer väl fler gånger?
    Inte ett endast kanelbulle intag här heller faktiskt, födelsedag eller inte:)

  9. Så mycket nyttigare med en joggingrunda istället för en kanelbulle. Allra helst om man inte tycker så mycket om bulllar. Tråkigt att du inte kom till finalen med det gick ju bra ändå. Misstänker att det var rätt många som tävlade. Och jag tyckte ditt bidrag såg riktigt gott ut...Tycker jättemycket om vegetariskt lasagne. Gärna med keso i. Hmmm det var ett tag sedan jag gjorde en sån...kanske man skulle slå till i helgen..

  10. Pssst..
    Jag har nominerat dej till Matbloggspriset(http://www.matbloggspriset.se/?page_id=11), hoppas du har änuu större framgång där än i årets hemmakock. :D

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.