Gravat kött

10/17/2011

Jaha, då var helgens firande över. Nu är det inte bloggen som stått i centrum, utan barnens kusin Eddie som fyllt 15 år. Får återkomma med bilder från helgens mat, men kan säga så mycket att Eddie själv valde trerätters och hjälpte dessutom till att laga dem!

Idag får ni recept från en annan middag. När jag fick viltkött för ett tag sedan så fick jag inte bara kött utan även recept. Jag måste vara bra snäll som får så fina saker av gulliga människor. Receptet var på gravad hjort. Jag blev väldigt förvånad, för mycket olika rätter med vilt har jag lagat och även blivit bjuden på, men gravat kött var för mig helt nytt. Nu följde jag inte det receptet jag fick (sorry), men jag fick inspiration till denna middag. Milia hjälpte dessutom till att ha i lite kryddor som inte från början var tänkta. Det blev ett mycket mört och kryddigt kött. Jag skulle kunna tänka mig att göra någon tapas eller snittar med köttet, för det skulle passa mycket bra till det.
Men nu rekommenderades det i receptet picklade grönsaker till, men jag provade istället att göra syltade kantareller som fick sällskap av parmesan- och fröpanerad squash och en ädelostcreme. Jag har inte testat att lägga in kantareller av två anledningar. Först och främst för jag brukar inte hitta så stora mängder gula kantareller och dels för att jag misstänkte att det skulle vara synd att förstöra deras smak med en ättiksinläggning. Och det visade sig att Berra och jag tyckte just det. Så nästa gång steker vi dem bara.
Receptet på squashen kommer från Coop (var egentligen även aubergine i det) och det blev så sjukt gott. Hade dock inte räknat med något annat, för parmesanpanering är ruggigt gott. Vad kan jag säga om ädelostcremen, än att gillar du ädelost så är detta gott gott gott...

Gravat vilt, 4 pers.
500 g innanlår (skuren i smalare bitar på längden) eller filé av hjort eller älg
1 ½ msk salt
1 ½ msk socker
½ msk krossad svartpeppar
½ msk krossad rosépeppar (hade Milia i när jag vände ryggen till...)
½ msk krossade enbär
1 msk finhackad persilja
1 msk finhackad timjan

Mortla samman alla torra kryddor. Blanda sedan ned de färska örtkryddorna. Klappa in köttet med blandningen och lägg i dubbla plastpåsar. Förslut påsen och lägg i kylskåp. Grava köttet i 1-1 ½ dygn och vänd på det ett par gånger under tiden.

Parmesan- och fröpanerad squash, 4-6 pers.
500 g squash, skuren i 1 cm tjocka skivor
1 dl vetemjöl
1 tsk salt
2 ägg, uppvispade
2 dl solroskärnor
2 dl riven parmesanost

Blanda mjöl och salt på en tallrik. Vispa sönder äggen i en tallrik. Blanda frön och parmesanost på en annan. Vänd skivorna först i mjölet, sedan i äggen och sist i fröblandningen. Stek de panerade skivorna i lite olja på låg värme ett par minuter på varje sida.

Ädelostcreme, 4 pers.
2 dl crème fraiche
100 g smulig ädelost
1 litet syrligt äpple, urkärnat och skuret i små tärningar
vitpeppar

Riv ned ädelosten i crème fraichen. Vänd ned äppeltärningarna och smaka av med lite vitpeppar.

Syltade kantareller, 4 pers.
150 g färska kantareller
1 dl vatten
¼ dl socker
1 msk vitvinsvinäger
1 msk ättika
2 lagerblad
6 svartpepparkorn
3 kryddpepparkorn
½ liten gul lök, i tunna skivor
½ liten morot, i tunna skivor

Koka upp vatten, socker, vinäger, ättika och kryddor i en kastrull. Lägg i kantarellerna tillsammans med lökringar och morotsslantar. Dra av kastrullen från värmen och låt allt svalna under lock. Häll upp på väl rengjorda glasburkar med lock. Ställ in i kylskåp och låt stå över natten.


13 kommentarer:

  1. Ser väldigt fint ut på tallriken!

  2. Eddie verkar ha bra smak, går det i släkten?

    Vi brukar ha gravad oxfilé på jul! Låter möjligen inte så juligt, men gott som tusan är det! Likaså verkar hjorten...

  3. Gravat kött låter ju helt galet gott, ska absolut testas! Och den där gratinerade squashen ser underbar ut den med...

  4. Mums vad gott det lät. Men jag håller med dig, jag är också skeptisk till att "förstöra"kantarellsmaken så jag tror också på smörstekta istället.

  5. Annorlunda och intresant. Ser verkligen gott ut.

  6. Jag kan inte riktigt komma över att du varit i Sthlm och att vi inte har setts... Nästa gång?

  7. Gravat kött låter spännande, det har jag aldrig testat...

  8. Guuuuud va mycket gott du gjort sen innan min semester! En hel del recept för mig att plöja igenom helt enkelt! Och ett stort grattis till bloggen i efterskott! Kramar Anna ps. det var helt perfekt att åka på semester den här tiden (har aldrig åkt på hösten innan)

  9. Vilken kille, trerätters vid 15-års ålder, anar ett spirande matlagningsintresse! Kanske en framtida matbloggare:)

    Ädelostkrämen och squashen måste vi prova, låter väldigt gott! Gravat vilt låter inte heller fel:)

  10. Squashen ser riktigt spännande ut! Det måste absolut provas... Kul med annat än dom klassiska, och ibland tråkiga, tillbehören.

  11. vad spännande med gravat kött, det har jag aldrig testat, kanske kan vara mitt bidrag till julbordet i år. milia blir nog kökschef när hon blir stor, sån där som bara lägger till den sista touchen på det som alla andra slitit med i timmar ;)

    och förresten, jag trodde ju att jimmy försökte se stark ut men du har ju rätt såklart. jag ska nog photoshoppa in en bebis på bilden så han ser hur bra det skulle passa!

  12. Jag har testat gravad älg en endaste gång, då enrisgravad med vodka tror jag det var. Köttet var så mört och gott, måste testa det själv någon gång.

  13. Det där både låter och ser väldigt gott ut !
    Får ge mej på att grava vilt nästa gång vi besöker svägerskan med man i Kalix då han är älgjägare och alltid har gott om fint kött i frysen.
    Ha en fin dag !

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.