Ätbara gåvor

10/09/2011

I mitt arbete som sjuksköterska träffar jag en massa olika människor varje dag på jobbet. En del ser jag aldrig mer efter att de blivit utskrivna. Och några är återkommande till oss av olika anledningar. En av dessa stammisar är en man precis lika matglad som jag. Jag får inte nämna honom vid namn av sekretessskäl, men jag fick lov att tacka honom offentligt. Det är nämligen så att hans frysar (ja, i plural) svämmar över av viltkött, så jag fick frågan om jag ville ha lite. Svaret blev så klart JA! Så det kommer dyka upp lite recept med viltkött framöver på bloggen. Sedan barnen kom och vi flyttade in i ett renoveringsprojekt så har Berra prioriterat bort sin jakt. På så vis ekar min (okey vår) frys tom på vilt numera, så jag blev så klart jätteglad när jag fick frågan om jag vill ha lite kött. Tack så mycket! (Jag vet att du kommer läsa detta)
Hos oss försöker vi ge alla den bästa vården, så det går inte se det som en muta. Ska man se till att få bättre vård då får man muta någon högre upp. Även om en del utländska patienter har frågat om vem man ska ge pengar för att få framför allt snabbare vård. Hemsk tanke tycker jag...
Första receptet blir ett par annorlunda viltfärsbiffar. De se nästan ut som burgarna jag tävlade med, men denna gången är det älgfärs istället för lamm och en rödbetscoleslaw istället för tzatziki. Alltså helt andra smaker. Om ni nu inte har samma förmån som jag, så går det bra med annan färs. Jag vet att många av mina läsare är vegetarianer, så varför inte testa med quornfärs. Men i vilket fall så passa på att göra en coleslaw med någon rödbeta i nu när det finns gott om dem. Färsk rödbeta ska tilläggas, inte inlagd.

Viltfärsburgare med rödbetscoleslaw, 4 pers.
500 g viltfärs, jag hade fått älg
1 dl vispgrädde
2 msk finhackad gräslök
2 tsk fransk senap
1 tsk salt
1 tsk timjan
1 krm svartpeppar


Rödbetscoleslaw, 4-6 pers.
200 g vitkål (ca ½ ekohuvud), tunt strimlad tex med osthyvel
150 g färska rödbetor (ca 3-4 små), grovt rivna
2 dl matyoghurt
1 ½ msk vitvinsvinäger
1 vitlöksklyfta, riven
1 tsk fransk senap
½ tsk salt

4 grova bröd/bullar
sallad, rödlök, tomat

Blanda färsen med grädde och kryddorna. Forma till fyra burgare och stek dem i smör i en panna.
Blanda den strimlade vitkålen med de rivna rödbetorna och sedan yoghurt och kryddor. Servera burgarna i några grova goda bröd tillsammans med den röda coleslawn samt eventuellt sallad, rödlök och tomater.


Jag har även fått en liten present med posten. En sååå fin Moma-påse, innehållande gul habanero. Så nu ska jag testa att byta ut den vanliga röda chilin jag brukar använda mot gul habanero. Spännande! Återkommer i ämnet så att säga. Om vi överlever, hi hi... Tack så mycket gulliga du!

11 kommentarer:

  1. Vilken underbar människa! Du var väl antagligen värd det!:)

    Burgarna ser ju inte bara goda ut. Snygga dessutom med rödbetscoleslawn. Den måste jag testa! Får väl ut och jaga rätt på lite viltfärs...

  2. Åh, vilken bra idé med rödbetscoleslaw <3 Och tack för det vegetariska tipset, det gillar jag ;) Härligt med så trevliga "stammisar"!

  3. Jag har också förmånen att få tag på viltkött tack vare min underbara svärmor och min otroligt snälla vän Ina!

    Det finns nog inget godare än viltsmak tycker jag och det går att göra så många spännande och goda recept på det.

    Visst är hon snäll Moma, jag har förmånen att känna enne privat och hon är en fantastisk tjej!

  4. Efter som jag har en privat svampleverantör är det väl inte mer än rätt att du ska ha en privat köttleverantör! ;-) Hamburgaren ser jättegod ut!

  5. Visst är det härligt med matgåvor, som man får sådär helt apropå bara! Matpost är verkligen inte fy skam, det kan vi ju intyga...:)

    Rödbetsröran testar vi, får se om vi kan få in den på veckans meny...

    Hoppas du får en härlig vecka!

  6. Här börjar älgjakten idag så med en pappa och en bror ute i skog och mark hoppas jag på att min frys fylls på med viltkött inom kort. Då ska jag prova ditt recept....

  7. Åh himmel! Den där coleslawen måste jag absolut testa! Jag ska ju egentligen inte äta vitkål än men den ser så god ut så jag sitter gladeligen och tuggar lite extra :D

    Jag blir glad när jag läser om givmilda människor, mer sånna behövs!

  8. Vilka presenter! Rödbeta i slaw måste jag absolut prova, låter undebart och får sån fin färg.

  9. Läckert!

  10. Rödbetscoleslawen verkar inte dum den. Kan man få nog av rödbetor? Jag gjorde en slaw av rödkål en gång, den blev god men också lite läskigt lila.

    Vilken go' patient du har, och vilken tur att vi har Moma!

  11. Ser supergott ut, lägger till din blogg till premmunerationer!

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.