Äppelkärlek

10/05/2011

Idag har jag hängt med Mari i radiostudion igen och pratat om en av mina favoritfrukter (ni kan lyssna på oss i lyssnararkivet från idag under 11:30-12:00). De hade nämligen äppeltema idag. Just äpplen är något som äts väldigt mycket hemma hos oss. Undra hur många äpplen bara jag tuggar i mig per år? Äter dem kanske mest som de är, men ibland även i mat. Och i kakor och efterrätter så klart. Det här är en av de absolut bästa äppeldesserterna.

Snälla Kiviks Musteri gav mig ett exemplar av boken "Från äppelljus till appletinis". Boken är verkligen fin med både underbara bilder och spännande recept som alla innehåller äpplen. Vad sägs om äppel- och räkrisotto, äppelguacamole och gourmetpizza med äpplen. Och hela elva drinkrecept med smak av äppel! Det enda jag känner är att jag bara måste åka till Kivik. Skandal att jag inte redan varit där. Även om jag inte är bortskämd med att dricka must från Kivik, så går det ingen nöd på mig. Vi har testat en sort vi köpte på skördefesten och så är Kullamust en stor favorit bland barnen. Helt utan tillsatt socker, färgämnen och konserveringsämnen. Lowe älskar även deras goda glögg, så pass att han kan dricka den som måltidsdryck... Men den absolut godaste äppelmusten jag någon sin druckit är den nedan. Äppelmusten kommer från Kristdala och skulle ni inte finna den någonstans så går den att köpa här.


10 kommentarer:

  1. Fick också den fina boken i brevlådan förra veckan, ljuvlig var ju bara förnamnet. Äpplen går det också åt en hel del här hemma, så gott nu med alla de svensak sorterna.
    Sen får vi ju inte glömma din goda äppeldrink med basilikabladen i, en av våra absoluta favoriter faktiskt!

  2. Härligt med äppelkärlek! Måste passa på att göra lite egen must, kanske nu till helgen...

  3. Visst är det gott med äpplen och must, det kan jag verkligen sakna ibland! Får leta upp någon här, det borde ju finnas...?

  4. Vilken härlig bok det verkar vara! Jag gillar också äpplen. Nyplockade svenska äpplen direkt från trädet :)

    Vad tråkigt att du inte kan kommentera. Ibland har jag svårt att kommentera när jag sitter på jobbdatorn. Då får jag ibland kommentera som anonym eller med namn/url för att det ska funka. Tror det har något med cookies att göra.

  5. Tack förresten för tipsen på vegetariska pålägg! Tror jag ska testa din vegetariska lasagne snart med :)

  6. Fick också den boken och hittade massor smarrigt! Drinkarna lockade. Bla en med glass:)

  7. Vilken härlig drink, den skulle jag vilja prova! Älskar äpplen i drinkar :-)


    Kommer inte ihåg om jag har berättat men som du kanske ha sett så har min matblogg (Tina´s Mat) flyttat till www.tinagustafsson.com och jag har länkat till din blogg på denna sida http://tinagustafsson.com/?cat=234

    Känner du för att länka tillbaka så får du gärna göra det :-)

    För att vara säker på att inte missa något jag skriver om mat eller något smarrigt recept så kan du Gilla denna sida http://www.facebook.com/#!/pages/TinaGustafssoncom/192531110782439?sk=app_206747196050374

    Ha det bra så hörs vi bland alla matinlägg :-)

  8. Åh, vilken härlig bok, en sådan vill jag också bli bjuden på ;)

    Äpple är nog ändå min favoritfrukt, gott som det är, men lika gott i mat och bak! Och nu är ju den perfekta säsongen att använda dem i ALLT ;)

  9. sv: haha tack så hemskt mycket! :D

  10. fick också hem den fina boken, tyckte att drink-"kapitlet" var mest spännande faktiskt. där fanns det ju hur mycket som helst som jag ville testa! fast äppelguacamolen lät ju också väldigt fin...

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.