Julkänsla, men ingen julmat

12/08/2011

Idag har jag varit på en fantastiskt fin julkonsert i Algutsrums kyrka. Min väninna Anette lurade med mig och det är jag glad för. Åh... Vad jag skulle vilja kunna sjunga vackert. Jag fick knappt vara med på musiken i skolan. När vi spelade blockflöjt fick jag inte spela samtidigt som de andra i klassen! Hoppas ingen tvingas spela blockflöjt i skolorna idag. Å andra sida var min hemkunskapslärare heller inte så nöjd med mina insatser...

Receptet idag är dock inte juligt. När jag skulle välja kyckling i affären så fanns det receptfoldrar från Guldfågeln med Leif Mannerström på framsidan. I denna hittade jag receptet på kycklinglasagnen. Barnen ratade den helt, men Berra och jag tyckte den blev god. Den är ett trevligt alternativ till vanlig lasagne, men nästa gång tar jag nog annan ost i ostsåsen än parmesan. En ost som ger mer krämig ostkänsla. Tror att det var själva ostsåsen barnen inte tyckte om och de är ändå i vanliga fall tokiga i parmesan.

Mannerströms kycklinglasagne,  6-8 pers.
500 g kycklingbröstfilé, tunt skivad
1 pkt färska lasagneplattor (6 eller 12 st)
5 dl tomatsås
6 dl ostsås

Tomatsås:
2 burkar krossade tomater
2 gula lökar, hackade
4 msk farinsocker
2 kycklingbuljongtärningar
3 vitlöksklyftor, pressade
1 dl hackade örter, basilika och persilja
4 msk balsamvinäger
salt & peppar

Ostsås:
3 msk smör
2 msk mjöl
3 dl vispgrädde
3 dl mjölk
riven muskotnöt
1 lagerblad
3 dl riven parmesan

Fräs lök och vitlök i olivolja tillsätt resterande ingredienser förutom örterna som sparas till sist. Låt puttra på svag värme under omrörning tills vätskan reducerats med ca en tredjedel, ungefär en timme. Smaka av med salt och peppar.

Smält smöret i en kastrull och rör ner mjölet, späd med gräddmjölken och kryddorna. Låt koka under omrörning i 15 minuter. Tillsätt parmesan och ge såsen ytterligare ett uppkok.

Sätt ugnen på 200°. Smörj en ugnsäker form. Värm tomatsåsen, varva kyckling, tomatsås och ostsås. Börja och avsluta med ostsås och lägg kyckling i lagren med tomatsåsen. Grädda mitt i ugnen i 45 minuter.

11 kommentarer:

  1. Å, det är bland det bästa så här års... alla vackra konserter! Jag har också blockflöjtsmardrömsminnen från skolan. Jag fick bara sitta och låtsas spela på min blockflöjt när vi hade uppvisning. Snacka om att stärka självförtroendet hos barn!

  2. Så vackra färger! Ha en fin fredag!

  3. Inte blev det där gott? Ser gottigt ut! Det där svarta ser extra gott ut!

  4. det ser jättegott ut! till och med såhär dags (6.28) så det var nog gott det där :)

    hoho, min hemkunskapslärare tyckte inte heller om mina insatser. eller ja, som hon sa: "du skulle fått mvg om du inte busade så mycket", och konstigt nog sa hon inte alls så till killarna i klassen som busade mycket, för killar ska ju busa. hmpf. tänk vad hemska lärare det finns egentligen!

  5. Låter jättegott det här!

  6. Höhö, jag var sämst i klassen på hemkunskapen!

  7. Hahaha, vad härligt att höra att det inte bara var jag som inte lyckades så bra med den där blockflöjten! Sjöng gjorde jag, så folk undrade varför jag aldrig fick till flöjten lika bra. Varför? FÖR DEN VAR SÅÅÅÅ TRÅKIG! Och min hemkunskapslärare gav mig bara VG för att "jag slarvade med att rengöra diskborsten". Sann historia.

  8. Åååååh, jösses vad gott, hade värsta lasange-suget tidigare i graviditeten, redig mat ska det vara =)

  9. Snacka om grym :)

  10. Låter smaskigt och vilka fina tomater!

  11. Undrar just om den där hemkunskapslärare följer dej i radion och i din bistro nu...? Lång näsa, kan man väl säga då:)

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.