Dessert till julbordet?

12/15/2011

För mig är inte traditioner så viktigt och jag har sällan återkommande rätter inför varje högtid, men jag rycks däremot med av säsongen skulle man kunna säga. Just nu känns det som jag vill ha pepparkakskryddor och andra juliga kryddor i allt jag lagar. Så när Helena hade rostat mjuk pepparkaka och toppat med glass föddes idén att göra glace au four med pepparkaka! Jag blandade ned rårörda lingon i vanlig vaniljglass, men jag (som tycker om syrliga smaker) skulle kunna tänka mig att lägga frysta lingon ovanpå glassen istället. Helt perfekt dessutom att göra något med äggvitorna som blir över i glasstillverkningen. Var dock inte tillräcklig snabb med kameran innan glassen började smälta, men ni kan säkert ändå känna hur det smakade.


Julig glace au four, 4 pers.
½ mjuk pepparkaka bakad i avlång form (1 ½ l)
½ l lingonglass (vaniljglass blandat med rårörda lingon)
2 äggvitor
½ dl socker
har du mandelspån hemma så toppa med det

Sätt ugnen på 275°. Vispa äggvitorna till ett fast skum. Vänd ned sockret. Dela pepparkakan på längden och lägg i botten på en ugnsform (jag stansade ut 4 rundlar). Har du vaniljglass så blanda den med lingonsylt. Lägg glassen ovanpå pepparkaksskivorna. Fördela marängen över så den täcker allt, annars smälter glassen i ugnen. Sätt in i mitten av ugnen i 5 minuter tills den fått fin färg. Servera genast.

13 kommentarer:

  1. Oj så gott :-)

  2. Men jo då, vi tar gärna en sådan i utbyte mot entrecoten och bean:) Glace au four är verkligen en höjdar-efterrätt, men tyvärr glöms den ofta bort bland alla pannacottor och liknande.

  3. Så snygg!

  4. Ja tack och amen!

  5. åh låter ljuvligt gott

  6. Åhåhåh! Glass au four har jag aldrig provat - inbillar mig själv att det är krångligt och hej och hå. Men åh, det ser ju löjligt gott ut. Borde man inte kunna bränna ytan med en brûléebrännare istället för att sätta in den i ugnen?

  7. Så gott det ser ut och jag gillar nu också allt med pepparkakssmak :)

  8. MUMMA!
    Kramkram

  9. Mårtenssons - it's a deal!
    Charlotta, det tror jag absolut. Den ska bara få en yta. Och det är superlätt! Och väldigt gott.

  10. Åh. Det vattnas i munnen på mig... mums mums!

  11. Ohh, så gott det ser ut! Har heller aldrig testat glace au four...

  12. Det här är ju helt genialiskt!!!

  13. Så vackert! Det ser ut som en ros :)

    Jag har aldrig ätit det där men jag gissar att det smakar precis lika ljuvligt som det ser ut :D

    Trevlig helg!

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.