Lite luciafirande

12/13/2011

När vi skulle lussa på jobbet idag på morgonen dök detta fina luciatåg upp. Det blev helt plötsligt självklart vilka som skulle ta täten i lusseledet. Många patienter blev så glada när barnen dök upp och sjöng för dem. Det finns faktiskt de som firade sin sista lucia idag. Det är så känsligt med traditioner just när någon inser att de firar högtiden för sista gången. Vårt lilla luciatåg sjöng så fint för alla patienterna. Jodå, jag skrålade också på iklädd landstingets vita dress, glitter i håret och med tärneljus.
Om ni undrar vad det är för en filur i bakgrunden, så är det Anita som även i år ställde upp som tomtemor med sina snygga flätor.


Efter jobbet bar det iväg på luciafirande på Milias dagis. Barnen trotsade regn och blåst för att lussa för oss. De är så otroligt söta med sina lucianattlinnen, tomtedräkter och pepparkaksdränkeröver sina overaller. Så på gården knatade de omkring som små sumobrottare. Några behöver fortfarande en trygg mamma- eller pappahand att hålla i, medan andra är mer tuffa. Milia var lite tveksam först, men sen tog hon ton. Hon är som sin mamma, vi sjunger hellre än bra.


Nu är jag helt bushed och ska krypa ned i sängen. Men det var värt att stiga upp mitt i natten för att lussa, för alla blir så glada.

11 kommentarer:

  1. Härligt, nu blev jag glad! :-) Sov gott!

  2. Fint litet lussetåg!
    Kramkram

  3. Så fint att läsa om hur ni gör denna dagen speciell för era patienter, det betyder så mycket för både dom och för deras anhöriga, det ska du veta! Vi blir så rörda (och lite tårögda) när vi läser det, en stor kram till både dej och dina fina kollegor!

  4. Blir rörd när jag hör hur fina o omtänksamma ni är. Tänk att sitta och veta att man upplever något för sista gången. Vill inte ens tänka på det!
    Hurra för er!!

  5. Visst är det något extra att få göra livet lite gladare för någon annan.

    Själv missade jag lillans lussetåg, fick helt enkelt ge upp kampen mot förkylningen och åka hem och bädda ner mig i sängen, måttligt kul, hrm....

  6. Så fint :) förstår att man uppskattar det än mer speciellt om man vet att det är för sista gången...

    Milia ser ut att trivas! Mina barn har sitt firande imorgon på dagis.

  7. Ja, jag förstår att de blev glada på sjukhuset när ett så fint litet luciatåg kom och sjöng för dem <3 Och vad sött att dra på lussekläderna över overallerna :)

  8. Ja, det är väldigt viktig att alla får fira en dag som denna, gammal som ung!

  9. Vad fint det är att ni lussar på sjukhuset! När jag var med i Ölands lucia och vi sjöng på ålderdomshemmen trodde de blinda att vi var änglarna som kom för att hämta dem, och det var så rörande så vi grät allihopa. Sen dess är jag lite överkänslig för hela luciaprylen... fast på ett positivt sätt så klart! Just luciatåg med barn är så himla söta!

  10. Vad fint! Traditioner kan vara rätt känsliga i vissa lägen i livet, känsliga men fina. De väcker ju väldigt många minnen för de flesta av oss...

  11. Så mysigt firande ni haft! Och det måste betyda mycket för patienterna att bli lussade för.

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.