En lyckad kväll

12/05/2011

I lördags fyllde min svärmor 60 år och vad ger man till en dam som redan har allt... Efter en hel del funderande så bestämde vi att vi skulle bjuda ut henne på middag helt enkelt. Vi hade bokat upp henne (vad hon trodde) som barnvakt åt våra små yrväder, men ett par timmar innan vi tänkte dyka upp hos henne fick hon redan på att hon skulle göra sig iordning för något helt annat. Så vi en stund innan vi skulle vara på restaurangen kom vi hem till henne och hennes sambo Leif för att dricka lite bubbel (som jag tycker är ett prisvärt sådant).


Min svärmor har hittat så fina champagneglas på auktion. Hon fick tag på sex stycken med olika färger på glaset. Visst är de snygga! Så nu hoppas jag att hon ska tröttna på dem... :-)
Restaurangvalet föll på Källaren Kronan, som vi vet att hon tycker om. Vi hade bestämt att vi inte skulle äta julbord, även om deras julbord är väldigt gott. Men jag kan tycka att det nästan är en otäck känsla, så mätt som man blir efter. Men det fanns en hel del överförfriskade julbordsätande gäster, som sjöng en och annan julsång...



Det är alltid svårt när sällskapet väljer olika maträtter att få till ett vin som passar till allt, så vi chansade och det blev så bra. Vi drack vinet Ca'Maggiore, som vi varmt kan rekommendera. Till förrrätt kunde inte låta bli att välja gratinerad chèvre, bara för att det är så gott. Det är synd bara att de oftast gör dem så stora, för efter att ha ätit 200 g (?) getost är i alla fall jag ganska mätt.



Källaren Kronan är en så mysig restaurang med sin gamla stenvalv. Och jag har aldrig varit missnöjd efter något av mina besök där. Som vanligt sitter jag och drar någon rövarhistoria, något min man tycker jag brukar vara bra på ;-)

Velade sedan mellan fasanbröst med kantarell-och calvadossås och lammfilé med pesto och rödvinssky. Då Berra valde fasan, så tog jag lamm, för på så vis fick jag smak båda rätterna ;-). Till mitt lamm serverades en krämig potatisgratäng, men det räckte nästan med de grönsaker som kom till rätten. Alla mat var så himla god!


Fast att vi var proppmätta efter att skrapat två tallrikar var rena, så kunde jag inte låta bli att beställa in västerbottenostglass med varm hjortronsylt till dessert. Glassen låter för galen för att inte testas. Om jag hade blundat och inte hade vetat vad jag åt samtidigt som jag tagit en sked av glassen tillsammans med sylten hade jag gissat på romrussinglass. Servitrisen tittade på mig som om jag svept hela flaskan vin själv när jag sa det... Men smaken är svår att beskriva, västerbottenost + vaniljglass + hjortronsylt helt enkelt. Jag har sett det tidigare hos Pickipicki, men inte vågat testa själv.
Så vi var alla mycket nöjda med kvällen när vi åkte hem den kalla vinterkväll.
 

14 kommentarer:

  1. Vilket hyvens restaurangbesuch! Själv älskar jag deras planka. Jag var faktiskt också där i lördags, fast på lunchen. Jättefina bilder på dig! På den översta ser du ut att tycka att "det här glaset var nog lite snålt påfyllt trots allt" :-) Och kul med Fejan också! Jag lajkar! Kram!

  2. Vilka galet goda rätter ni njutit av! Åh, så gott!

  3. Jag håller med ovanstående talare, fina kort på dig och det ser ut att ha varit ett trevligt födelsedagsfirande!

    Ps.Va? Är du på fejan nu??

  4. Ha ha, jag är likadan. "Gud vad konstigt det låter, det måste jag testa".

    Ni ser ut att ha haft en trevlig kväll, alltid kul att överraska (och överraskas..). Riktigt snygga glas hon har din svärmor.

  5. Vilken mysig kväll ni haft! Kram!

  6. Wow, det ser helt fantastiskt ut, alltihop! Tycker helt klart att det var en strålande present till någon som har allt :D Jag hade också fallit för frestelsen att prova västerbottensostglass - konstigt = MÅSTE PROVAS!

  7. Så mycket god mat, den restaurangen får jag lägga på minnet om jag har vägarna förbi dina trakter! Och kul med västerbottensglass.

  8. Åh, Kronan är ett av de få ställena vi inte åt på när vi bodde där. Bra mat verkar det vara =)

    Vår favvis var Mamas & Papas, synd att dom stängde sen ;-(
    Kama Sushi var vardagsfavoriten, coh på Stekhuset började vår kärlekshistoria ta fart, hihi. Åh, minnen!
    Mat är så kopplat till allt sådant!

  9. Verkar som en toppenkväll :) Helkul att det går att följa dig på fejjan, ett måste!

  10. Perfekt present tycker jag! Ibland känns prylar överflödigt "bara för att". Och ert sällskap dessutom måste ju vara en extra fin present!:)

    Vilken kanonmat! Nu blev jag hungrig. Känns sådär med pannkakor just nu...

  11. jag trodde först att du var skeptisk till bubblet, men sen läste jag vidare och insåg att du var fascinerad av de fina glasen :)

    västerbottenglass låter väldigt... konstigt, men spännande! man ska testa allt minst en gång säger de ju.

  12. Mysig restaurang med stenvalven och helmysig kväll verkar ni ha haft! Efterrätten ser mycket god ut tycker jag... sen hur den smakar ;)

  13. Åh, gamle Louise, en riktig höjdare är han absolut! Tillhör en av våra favoriter också, mycket bubblor till bra pris. Glasen är verkligen fina, förstår att du väntar...

    Men glassen, den låter så där fulgod. Kanske något för din nya apparat att få testa?

  14. Mårtenssons säger det så bra, glassen var fulgod. Då fattar ni, va?
    Jag är inte skeptisk till bubblet, men kanske mängden. På något vis är det alltid för lite i glaset ;-)
    Carolina, vi verkar ha samma smak! Mamas & Papas var bäst innan de stängde. Berra får emellanåt sushi abstinens, som bara kan stillas på ett ställe i Kalmar.

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.