Jag bokmärker recepten åt er

12/26/2011

I år bestämde vi att vi skulle äta julbordet i två omgångar, som många andra gör fast vi hade en lite längre paus mellan. Först det kalla till lunch och sedan det varma till middag. Det var helt perfekt att kunna njuta ordentligt av all mat. Nu ska jag inte ljuga och säga att jag inte blev proppmätt, men det kändes inte som jag höll på att spricka. Jag har väldigt svårt för att äta mig så sjukt mätt och det är nog ingen människa som tycker att de mår bra efter att ha ätit sig sprickfärdiga. Varför äter vi ibland som om det vore vår sista måltid?
Jag tänkte inte trötta ut er med hela vårt julbord, utan endast några få rätter som ni ska komma ihåg. Så när det sedan vankas buffébord vid påsk, midsommar eller andra festligheter så ska minnet av dessa poppa upp.

Testade mästerkocken Louises recpet på laxcarpaccio, som vi alla tyckte var mycket god. Annorlunda med flädersmak i marinaden och de krispiga rödbetorna var härligt fräscha till.

Laxcarpaccio med fläder och senapscreme, 10-12 bufféport.
300 g skinn- och benfri lax, som varit fryst i 48 h
2 msk koncentrerad fläderblomsaft
½ citron, rivet skal och saft
2 krm salt
1 krm strösocker
½ krm svartpeppar
1 rödbeta, skalad och tunt hyvlad
1 polkabeta, skalad och tunt hyvlad
dillkvistar

Senapscreme:
2 dl crème fraiche
1 msk grovkornig senap
1 msk hackad dill
salt
nymald svartpeppar

Halvtina laxen, skär den i tunna skivor och lägg dem på ett stort fat. Blanda flädersaft, citronskal och -saft, strösocker, salt samt peppar och häll det över laxen. Detta går att göra i förväg. Rör samman ingredienserna till senapskrämen.
Vid servering fördelas skivorna av de olika betorna runt laxen. Klicka lite av senapskrämen mellan skivorna, garnera med rivet citronskal och dill. Servera resterande senapscreme till.

I bakgrunden syns min citron- och lingonsill samt pappas inlagda sill, den sistnämnda är det ingen idé att ni får receptet på för det är bara han som gör den så god ! Jag lovar, jag har testat receptet och misstänkter att han utelämnar någon ingrediens i det recept jag får...
Eftersom jag tycker rosépeppar är så gott ihop med lax så ville jag krydda den gravade laxen med just detta, men så hade jag sett fin rödbetsgravad lax och då blev det en kombination av dessa två.


Rosépeppar- och rödbetsgravad lax, 10-12 bufféport. (ca 30 bitar)
500 g lax med skinn (ska ha varit fryst 48 h, men annars så färsk som möjligt före infrysning)
½ dl strösocker
½ dl salt
½ tsk grovt krossad vitpeppar
2 tsk grovt krossad rosépeppar
1 dl hackad dill
2 färska rödbetor, skalade och fint rivna

Lägg socker, salt, peppar och dill i en påse. Riv ned rödbetorna i påsen och blanda runt. Lägg i laxen, grugga in kryddorna i fisken och låt dra i kylen 2-3 dygn. Vänd på laxen då och då. Torka av laxen och skär i tunna skivor.

En återkommande favorit på bufféborden har varit laxrullar med wasabi, men vill nu testa en ny variant med västerbottenost. Tillsatte även citron för att få lite mer smak på oströran rullarna fylldes med.

Laxrullar med citron och västerbottenost, 10-12 bufféport.
500 g skivad kallrökt lax
150 g riven västerbottensost
2 dl Philadelphiaost
1 dl hackad dill
1 citron, rivet skal
½ tsk svartpeppar
1 dl färska örter, jag tog dill, bladpersilja och citrontimjan

Lägg ut en stor bit plastfolie. Lägg laxskivorna lite omlott som en rektangel på folien. Blanda västerbottensost med philadelphiaost, dill, citronskal och peppar till en jämn smet. Bred ut blandningen i ett jämt lager på laxskivorna, men lämna en liten kant längs ena långsidan. Rulla ihop laxen från långsidan så tajt det går med hjälp av platsfolien mot den kant som ej har fyllning. Låt gärna laxrullen vila en stund innan den skärs upp. Ta av plastfolien och rulla den i hackade örter. Skär i 2 centimeter tjocka skivor med en vass kniv. Servera citronklyftor till.



Självklart åt vi den obligatoriska julskinkan också, tillsammans med pappas hemgjorda sötstarka senap (det är så det sticker till i näsan) eller rödbetssallad för de som ville ha det. Det fanns även inlagd stekt strömming och så testade jag Coops recept på rimmad strömming i senapssås, som blev ett gott alternativ till vanlig senapssill.

7 kommentarer:

  1. God fortsättning på dig! Ser ut som ni haft en riktigt härlig mathelg och vilka söta nissar och busiga små Piff & Puffar ;). Kram Gun

  2. Ähurm, sill och lax... Men väldigt fina bilder! ;-) Vi ses på fredag kompis!

  3. Carpaccion, absolut så gott låter det!
    Vi göt faktiskt också så när vi firar jul, lunch och sen middag, och tycker det blir så bra så. Man behöver vila mellan och en lite promenix under tiden sitter riktigt bra:)

  4. Ja, inte klokt vad man kan äta. Men vi hade faktiskt ett sparsmakat julbord i år och jag blev inte så tokmätt.
    Den där fläderlaxen kollade jag på innan jag bestämde mig för fänkålsgravningen. Älskar lax. Äter ju inte gärna sill...

  5. Bilderna gör att jag blir sugen på julmat igen! Är jag knäpp? Svar : JA!
    Julkramen kommer här som ett brev på posten!
    Fina rara! :)

  6. Åhja, visa guldkorn är bättre att lägga ut recept på. För vår del blev det den citronstekta/vitvinskokta brysselkålen (kan man ju ha till lax året om) ägghalvorna med saffran/chilimajonäs och den goda citrussalladen som blir guldkorn att komma ihåg.
    Vi åt bara julfrukoist vid 10.30 ( skinkmacka) och sen middagen vid 17, det blev bra måltidsordning, slapp det där sprängmätta!

  7. Trevligt med lite annorlunda fiskrecept, bokmärker inlägget direkt!

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.