Glöggsangria

12/09/2011

Idag lyckades Milia smita iväg med sin chokladkalender och smäckte i sig de som fanns kvar. Avslöjade sig själv när hon glatt kom och visade alla luckorna som sin skatt. Ja ja... Då slapp vi det bråket.
Idag har jag hämtat ett paket, men inte till mig utan till någon. Så håll utkik på bloggen imorgon för då nalkas det tävling!


Det här med glöggsangria är faktiskt inte så knasigt som det låter. I vanlig sangria tillsätts ofta kryddor som vi tycker hör julen till, så som kanel, kryddnejlika och stjärnanis. Så en kryddig glögg passar perfekt att blanda sangria på. Hur mycket läsk ni vill blanda i är en smaksak, men 1/3-1/2 glögg och 2/3-1/2 läsk brukar vara lagom (tvärtemot vanlig sangria).


Glöggsangria, 4 pers.
5 dl Fanta apelsin eller annan apelsinläsk
2,5 dl Blossa starvinsglögg
1 kanelstång
1 stjärnanis
1 blodgrape, i skivor
1 clementin, i skivor
is

Blanda glögg med kryddorna samt frukten och låt dra en stund. Tillsätt is och läsk vid servering.

14 kommentarer:

  1. Oj, vad gott! Härligt det låter med grapefrukt i också!
    Blir detta läskande eller ganska sött?

  2. Det sköna med att bli vuxen är ju att man kan köpa en hel kalender och bara sätta i sig ;-)

  3. Jag kan absolut tänka mig glöggsangria, tycker det låter som en fullträff!

  4. Jag ska absolut testa de!! jag bor här i Sverige nästan 8 år men jag har aldrigt smakat glögg förut ;)

  5. Ett till recept som måste testas! Synd att jag drack upp all glögg i går kväll bara... Får köpa ny helt enkelt! Ha en trevlig helg :)

  6. GOTT, så det var sangra vi skulle dricka idag! Tur jag har en hink med 10 liter glögg!

  7. Låter gott och det ser mycket fint ut!

  8. Barn är ju bara så underbara. Vår dotter gjorde likadant i den åldern. Grejen var den att det inte var hennes, det var storebrors. Hon placerade det som var kvar i ugnsluckan på sin spis ;-)

    Vilken god glögg du har fått till.

    Trevlig lördag!

  9. Jahapp, då var det inga mer luckor att öppna då?! Vi har en paketkalender som vi har tillsammans hela familjen, var fjärde dag är det alltså min tur att öppna ett paket - spännande!

    Glöggsangria är gott liksom glöggmartini!

    Trevlig helg!

  10. Oj, coolt med glöggsangria! Sangria är ju farligt gott så det kan ju knappast bli så mycket sämre med glögg i! :=)

  11. Vilken skatt att vissa upp, kan nästan se det nöjda leendet...Du får helt enkelt se det från den ljusa sidan, det är en företagsam tjej ni har!

    Glöggsangria låter ju hur gott som helst, receptet sparar vi på eftersom vi litar på dina drinktips:)

  12. Haha, busigt gjort! ;)

    Låter och ser mycket smarrigt ut. Ska jag testa vid tillfälle!

  13. Frostrosor, jag tycker sangrian blir läskande och inte så söt. Går kanske rent av att ta Fanta citron för en ännu friskare smak.
    Må Gott, den där kalenderna för hela familjen låter som en rolig idé!
    Sedan får jag väl vara glad att Milia år upp sin egen choklad i alla fall.

  14. Intressant! Jag är inte så värst förtjust i sangria men borde testa igen!

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.