Glöggfest

12/04/2011

Hej igen mina vänner! Hoppas ni har julstökat en massa, medan jag har haft fullt upp med livet ;-) Förhoppningvis ska jag kunna sprida lite julkänsla i kommande inlägg. Först ut får bli årets upplaga av glöggminglet med mina fina kollegor. Underbara värdinnan Camilla lät oss ännu en gång storma hennes hem. Vi var 26 stycken som skrämde iväg både make och barn ur huset. Så häng med hem till Camilla. Vill varna trötta läsare, det blir ett lååångt inlägg.


Vi hade delat upp maten och allt gott mellan oss, så alla bidrog med någonting. Och som alla tidigare år blev det en härligt sorl i Camillas kök när vi skulle fixa till buffén. Vill tillägga att det är inte vi som sabbat Camillas köksvägg. En flaska alkoholfritt vin exploderade för ett tag sedan! Ni förstår att det är bättre att köpa hem riktigt vin ;-)

Det är inte lätt när över 20 personer ska trängas i ett kök och få ihop en buffé. En liten linslusdyker upp på många av bilderna. Det är den där tjejen som har förmågan att flytta in i andras kök... Men vart ska sleven vara om inte i grytan!


En del hade a lot of catching up to do, medan andra slet som djur :-)

Där är hon igen! Snacka om att klämma in sig.
Lisa och Malin pratar antaligen bebisar. För snart kommer det kika ut  två små guldklimpar.


Linslusen satsade på att göra en smördegspizza med chèvre och färska fikon. Den fick gott betyg alla och receptet står Kalsgott-Jenny för, det följde med ett reklamblad. Kommer definitivt lagas igen. Jag skulle kunna tänka mig att servera den som förrätt på en bädd av ruccola och då lägga på någon extra klyfta fikon efter gräddning.

Smördegspizza med chèvre och färska fikon, 1 plåt
250 g färsk smördeg
2 dl crème fraiche
2 äggulor
salt och peppar
200 g chèvre
4 färska fikon, i smala klyftor
1 påse ruccola (ca 70 g)
flytande honung

Sätt ugnen på 225˚. Rulla ut smördegsplattan på en plåt med bakplåtspapper. Rör ihop crème fraiche och äggulor, smaksätt med salt och peppar. Gör ett snitt intill kanterna runtom på smördegsplattan. Fördela crème fraicheröran på smördegen. Smula över chèvren och lägg på fikonen. Grädda pizzan mitt i ugnen tills den är ”puffig” och gyllenbrun, ca 20 minuter. Toppa med ruccolasallad och ringla över lite honung. Servera genast!


Den färdiga pizzan syns i bakgrunden tillsammans med filodegsknyten med fetaost i (ljuvliga kan tilläggas, men tyvärr finns inget recept). Vi kunde även njuta av revbensspjäll, kycklingklubbor, köttbullar och Emma hade gjort de godaste falafel jag någonsin ätit! Så jag vänta på receptet...

Det fanns en rad olika ostar och lika många sorters kex och bröd, frukter, grönsaker och Camillas potatissallad och Anita hade svängt ihop en jättegod sallad.

Efter att vi ätit oss mätta på mat så var det dags för glöggprovning. Jag placerade mig (så klart...) vid spisen för att värma glögg. Smakade på så vi på alla sorter :-) Blossas kaffeglögg går bort för min del. Vart är kaffesmaken?!  Kiviks olika fruktglögger får lite blandat betyg. Det som drar ned betyget för någon av dem är att en del av dem är lite för söta, men de får plus för den fräscha fruktsmaken. Åkessons glüwein var lite för "vinig" i smaken tyckte en del. Dufvenkrooks lättglögg med lingon och blåbär tyckte flera var god. Smaken är som vanligt som baken...

Självklart dukades det fram en massa julgotter också! Här är Petras mjölkchokladfudge, som är den godaste fudge jag ätit. 5 av 5 möjliga! Bredvid finns ljuvlig vit chokladtryffel med lime, som är en återkommande favorit bland mitt julgodis. Här finner ni den spritsad i chokladformar. De på bilden kan jag inte ta åt mig äran för, det fick Petra göra.

Mjölkchokladfudge
3 dl vispgrädde
3 dl strösocker
1 dl ljus sirap
50 g smör
2 msk honung
100 g mjölkchoklad

Blanda grädde, socker och sirap i en kastrull, koka tills temperaturen är 120˚. Rör i smör och honung, låt koka ytterligare 2 minuter. Finhacka chokladen.  Ta kastrullen från värmen, häll i chokladen och rör tills fudgen blir slät. Häll smeten i en smörpappersklädd form som är ca 20x25 cm. Skär i bitar när den svalnat.

Vit chokladtryffel med lime
1 dl vispgrädde
25 g smör
300 g vit choklad
rivet skal av 1 lime
1 msk konjak
florsocker

Koka upp grädde och smör i en kastrull. Ta kastrullen från värmen. Bryt chokladen i bitar, lägg ner dem i grädden och rör tills de smälter. Rör i limeskal och konjak. Häll i en aluminium-form, ca 10x17 cm. Låt stelna i kylen minst 4 tim eller över natten. Stjälp upp tryffeln och skär den i bitar med en vass kniv. Sikta över florsocker. Förvara i kyl.
Anastasia hade bakat juliga cupcakes med smak av pepparkaka. Hon hade till och med gjort alla fina figurer själv, små söta tomtar, snögubbar och fina snöflingor.

Min tallrik med julsött och efter den var jag proppmätt kan jag lova. Vet inte vem som hade bakat goda snickerskakor, men även de var mumsiga. Testade ädelost på tub med smak av whisky. Hm... nej... Hellre den vanliga i så fall.

Efter all mat var det dags för den obligatoriska paketleken. Alla hade köpt 2 paket var till ett sammanlagt värde av 100:-, alltså fanns det 52 paket att slåss om. Reglerna hittar ni här.

Här är jag tillsammans med Petra och Karin bakom en bråkdel av paketen.

Vi fick sprida ut paketen så gott det gick över borden, så alla kunde se alla paket. Camilla och hennes man hade möblerat om vardagsrummet för att vi skulle få plats allihop. Undrar om Patrik tycker vår årliga julträff är lika rolig...

Sen började fighten. Här gäller det att roffa åt sig så många paket som bara går. En del har bättre tur än andra. Kan säga så mycket som så att jag har i alla fall tur i kärlek...


Här har kaos brutit ut. Ewa valde bästa platsen och satte sig helt enkelt i mitten. För inklämd i en hörna får man ingen bra överblick.


Bilden på Camilla iförd Lisas Rudolf-utstyrsel får bli en fin avslutning!
Tack alla mina fina vänner och särskilt tack till kvällens fantastiska värdinna!








17 kommentarer:

  1. Så roligt, mycket god mat, bakverk, trevliga vänner! Kan inte bli bättre! Ha en fin andra advent!

  2. Jädrars vad mycket gott! Ha en trevlig 2:a advent!

  3. Ja, det var ett långt inlägg! Skummade mest och kunde konstatera att ni åt gott, hade trevligt och att det var väldigt trångt i köket:)

  4. Vad kul ni ser ut att ha haft! Jag vill också ha jobbglöggmingel! Men frågan är väl om familjen Blücher är tillräckligt rumsrena för det. Det är tveksamt... ;-)

  5. jag läste HELA inlägget! får jag nåt fint nu? ;)

    vilken riktigt mysig kväll det såg ut att vara! nu vill jag också ha en äta gott och dricka gott-kväll för det där såg riktigt trevligt ut!

  6. Vilken härlig tillställning och massor av goda recept. Tack! Trevlig andra advent.

  7. SÅ ja, allt läst och vi kan bara hålla med om att det syns verkligen att ni har det så kul på era träffar. Vilka massa goda rätter ni fick till, kul med knytkalas.
    Mjölkchokladfudgen låter ju som något vi tom kan tänka oss, fast vi inte är så tossiga i julgodis.

  8. Vilken härlig glöggfest. Massor av god mat ser jag.

  9. Ojoj vilken glöggfest! Mumma med massa mat =)
    kramkram

  10. Vad trevligt det såg ut och gott också för den delen. Ska testa fikonpizzan och mjölkchoklad fudgen tror jag.

  11. Verkar som ni hade det hur bra som helst! Paketleken är ju så kul! Kommer nog att prova några av recepten du bjöd på med. T.ex. mjölkchokladfudgen verkar jättegod :)

  12. Vilken mysig fest ni haft! Läste allt :) Smördegspizzan du gjorde verkar smarrig!

  13. Det var inte dåligt vad ni laddat upp, jag hade gärna smugit omkring och snaskat lite där, allt ser helt fruktansvärt jättegott ut! Tack för fudgerecepten, de låter ljuvliga, båda två <3 Konstigt det där med att en linslus dök upp överallt, fast de förstås, de är ofta svåra att bli av med ;)

  14. Vilken härlig fest!

  15. Vilket gäng och vilken fin buffé! Säg till om ni vill ha några extra gäster nästa år. :)

    Den mjölkchokladfudgen gjorde jag förra året och den är verkligen jättegod! Ska testa den vita med lime du tipsade om i år.

  16. TREVLIGT=)
    Den vita chokladtryffeln ser jättego ut!

  17. Tycker allt ser jättegott ut verkligen,fudge får ja nog också ta och göra snart.
    Vad roligt ni ser ut att ha, bra idè också med julklapparna.

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.