Ibland är kärleken grön

12/14/2011

För ett par år sedan införde, eller rättare sagt överförde, min väninna Jessica en jultradition till oss. Hon bjöd hem oss uppesittarkvällen, dagen före julafton på grönkålssoppa och första uppskivandet av julskinkan. Hon kommer från västkusten (kanske inte beror på det) och där har de haft som tradition att koka grönkålssoppa på skinkspadet som blir när de kokat julskinkan. Matglada Berra och jag blev förälskade i soppan. Varför har inte jag kokat grönkålsoppa tidigare?! Allra bäst är det om julskinkan är griljerad och klar att skivas upp, för gott att servera till är en julskinkesmörgås. Nu hade jag ingen julskinka färdig när jag blev sugen på grönkålsoppa, men kokta ägghalvor och lite knaperstek bacon är gott att toppa med. Själv hade jag några skivor lufttorkad skinka som jag gjorde "chips" av i ugnen (10 minuter 200°). Same same but different :-) Så gott!

Nu ska jag masa mig iväg och träna fast att jag är alldeles för trött. Men nu är det försent att avboka. Jag ska lägga mig en stund i massagestolarna efter passet. Kan alltid hoppas att någon väcker mig innan de låser för natten...


Grönkålssoppa, 4 pers. (går självklart bra att göra soppan helt vegetarisk)
250 g färsk grönkål (1 stånd), hackad
8 dl skinkspad och/eller grönsaksbuljong
1 dl hackad purjolök
2 dl crème fraiche
vitpeppar

Tillbehör:
kokta ägghalvor
strimlat stekt bacon
gärna julskinkesmörgås

Koka upp grönkål tillsammans med buljong och/eller skinkspad samt purjolök. Låt koka 5 minuter. Mixa soppan om du vill ha den slätare och tillsätt crème fraiche. Koka någon minut till och smaka av med vitpeppar. Klitteriklart!

11 kommentarer:

  1. Vilken smarrig tallrik! Ser fantastisk gott ute!
    Kanon bra bilder tycker jag!
    Kramkram

  2. Åh grönkål som är så gott! Det blir helt klart en middag när skinkan är kokt. Men jag är helt galen i ugnsrostad skinka så valet blir svårt. Tar nog båda ;)

  3. Soppan låter god! Efteråt brukar det kännas bra när man tränat :)

  4. Funderade faktiskt på det för någon dag sedan om jag skulle testa göra grönkålssoppa. En gammal klasskompis som är uppvuxen på Marstrand kommer jag ihåg brukade äta grönkålssoppa till lunch på julafton. Helt nytt för mig innan jag flyttade till götet. I skåne vet jag knappt om man äter grönkål överhuvudtaget.

  5. Det ser verkligen gott ut! Mysig tradition! Hos oss har vi också stående traditioner på Lille julafton, klä granen, slå in klappar och pyssla det sista och så god middag på kvällen.

  6. Ser jättefint ut! Såg att dom hade extrapris på grönkål på vårat ica maxi =)

  7. Har aldrig gjort (hör och häpna) grönkålssoppa! Frågan är när det blir det... ser gott ut förutom baconet ;)

  8. Grönkålssallad är så nära jag kommer grönkålssoppa. Har fått för mig att det är som spenatsoppa vilket inte är en av mina favoriter, men jag får testa nån gång ner tillfälle ges.
    Din såg god ut :-)

  9. grönkål alltså, sånt håller vi inte på med i dalarna överhuvudtaget. vilket inte gör mig så mycket för jag är inget större fan av det heller... men den där skinkan såg god ut :)

  10. Hoppas du inte ligger kvar än...:)
    Grönkålssoppa har vi haft ett par gånger här hemma men inte på detta receptet. Kul med nya tips och inspirationer!
    Vi har blivit bortbjudna på lillejulafton, undrar just om det serveras soppa och skinka då... kanske man kan önska?

  11. Verkar som grönkålssoppa är vanligast på västkusten.
    Jag tycker grönkålen påminner mer om savoykål än nässlor. Men tillbehören är nog samma som tillnässelsoppa. Äter man inte kött eller ägg så toppa med krutonger eller spar lite av crème fraichen och klicka i.

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.