Fredagsmaten är serverad

12/16/2011

Ibland är livet extra gott, som när det bjuds på tapas till exempelvis. Jag fullkomligt älskar när det serveras små rätter, snittar, tapas, meze, kalla det vad du vill, bara det kommer i plockmatsstorlek. Oftast grundar det sig i att jag har svårt att bestämma vad vi ska äta och då blir det lite olika saker. Dessutom passar många gånger denna typen av mat så bra ihop med bubbel, vilket jag också är svag för.


Denna gång hade jag köpt hem cheddarost, den färdigskivade sorten som är tänkt till hamburgare. Lite av osten klämde jag in mellan tortillabröd tillsammans med skivade jalapeños (barnen fick utan), som quesadillas och stekte på i min grillapanna.
Resten av osten hade jag över minipaprika som jag halverat och fyllt med hackade tomater och röd chili.
Gjorde även denna grymt goda kiwimarinerade kyckling. Till serverade jag två dipsåser, jordnötsdip och turkisk yoghurt med sweet chilisås över. Den sistnämnda även god till quesadillas. För att även få i oss lite grönsaker, gjorde jag rödkålssallad med apelsin och lime i.


Vad ska ni äta ikväll när ni sitter och har det mysigt?

14 kommentarer:

  1. Åh vad gott! Kan tänka mig en sån där tortillabit nu att sitta och snacksa på.... Olof och jag fortsätter med vår fredagsmatstradition ikväll - finpasta med tomatpesto och buffelmozzarella! I love it! Trevlig helg, kompis!

  2. Härlig plockmat/smårätter!

    Önskar dig en trevlig helg och vill samtidigt passa på att tipsa om en tävling hos mig där du kan vinna GODIS! :-)

  3. Håller med! Visst är det fint med plockmat för att få så mycket gott som möjligt! Här blev det kyckling. En favorit i repris som jag från början hittat hos dig. Sen blir det glass...

  4. Plockmat är alltid så gott :-)

    Trevlig helg!

  5. Härligt med fredagsmyys! Quesadillas ser yum ut!

  6. Underbart! Tapas är min favorit alla gånger. I år den 24e står tapas på menyn. Jag har redan börjat ladda! Jag satt faktiskt innan och tittade hos dig för inspiration, vilket är väldigt lätt att hitta här! Ska det väljas restaurang blir det tapas. Man slipper ju välja och så passar det bra till en med många pretentioner (låter trevligare än allergier). Mer tapas åt folket!

  7. Absolut plockamat, speciellt eftersom det serveras bubblor till, we like!
    Här har vi just avslutat vår måltid, det bidde Pad Thai på våra tallrikar, hett och gott. Inget bubbel i glasen dock, om man inte räknar bubblorna i Håkans Chang...

    Ha en fin helg,
    Mårtenssons

  8. Jag älskar också småplock. Det blir massor av gott av olika saker.

    http://smaskelismaskens.blogspot.com/

  9. Plockmat är så gott! Hos oss blir det som vanligt hemmagjord pizza :)

  10. Det här låter ju supergott, härliga bilder dessutom!

  11. Plockmat är fantastiskt, jag håller med. Och perfekt när man ska bjuda folk för då kan ju alla äta det dom tycker om. Inget tjafs.

  12. Mmm, vad gott det ser ut! Här blev det ett glas rött och chips med dip, avancerat eller hur? :)

    Ris ala malta är inget jag brukar göra, men jag blir gärna bjuden på det! Med yoghurt i låter det som något för mig!

    Efterrätt på julen tycker jag är viktigt, men det är inget jag kommer ihåg att vi hade som barn, det kanske räckte med alla kakor, knäck och chokladaskar? :)

    Ha en skön lördagkväll!

  13. ÅH quesadillas som är så gott! Det måste jag göra någon gång :D Julost är ju perfekt där!

  14. Ser riktigt gott ut!

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.