Fruktmörat kött

11/20/2010

Vem hade kunnat tro att frukt kunde göra kött så mört?! För en tid sedan blev vi ju bjudna på entrecôte marinerad i päronmos och nu testade vi kyckling i kiwimarinad. Jisses, vilken kyckling! Den gick knappt att steka för den var så mör att den föll sönder. Ingen ska någonsin våga bjuda mig på en torr kyckling i framtiden...
Kycklingen passar nästan på vilket buffébord som helst. Gillar man inte jordnötssås så kan jag tänka mig flera olika såser som passar till. Vi testade även att dippa den i endast sweet chilisås och det var gott det också. Även om Berra var lyrisk över jordnötsdipen.
Och woken går alldeles utmärk att servera som ensamrätt. Personligen tycker jag inte att det behövs något ris till den men övriga familjen var av en annan åsikt :-)

 


Kiwimarinerad kyckling med jordnötsdip,
4 pers.
600 g kycklingfilé, i 3x3 cm bitar
3 kiwi, skalade och mosade
1 dl rapsolja
2 vitlöksklyftor, pressade
1 msk kinesisk soya
1 tsk salt
2 krm svartpeppar

Jordnötsdip:
1 dl jordnötssmör
1 dl sweet chilisås
½ lime, saften

Blanda kycklingbitarna med kiwimoset, olja och kryddorna. Låt allt marinera i kylen 1 timme. Stek kycklingen i omgångar i smör.

Teriyakiwok med sallad
, 4 pers.
4 halvtinade fläskkarrékotletter ( 400-600 g)
½ dl teriyakisås, köpt eller egen
2 röda chili, finhackade
2 paprikor, i mindre bitar
1 rödlök, strimlad
½ purjolök, strimlad
½ kruka koriander
1 romanssalladshuvud, strimlat
1 färsk mango, tärnad
1 dl salta jordnötter, grovhackade

Skär de halvtinade karréskivorna i lövtunna skivor. Blanda köttet med teriyakisåsen och marinera i 15 minuter så köttet tinar helt. Woka köttet på hög värme i ett par minuter. Lägg åt sidan. Woka sedan chili, paprika, röd lök och purjolök på medelvärme ett par minuter. Blanda ned köttet och koriandern. Lägg salladen på ett stort fat, fördela woken över samt mango och nötter. Vispa ihop ingredienserna till dipen och servera den tillsammans med kycklingen.


Egen teriyakisås
gör ni så här:
2 msk balsamvinäger
3 msk sweet chilisås
1-2 msk färsk ingefära, riven
1 vitlöksklyfta, riven
3 msk japansk soya
2 msk rapsolja
2 msk sesamolja

Ha en alldeles underbar dag, för det ska jag. Jag och tre väninnor ska hoppa in i bilen för att åka till Karlskrona för shopping, drinksippande och Ladies Night! Ja, ni förstår ju själva, det kan bara bli bra :-D Tjing tjing och trevlig lördag!

12 kommentarer:

  1. Super tips,de ska jag börja testa. Återkommer om jag hittar en annan kombo som är bra med ! ;)

  2. kiwimarinad, coolt! det låter helt galet gott!

    hoppas att ni får en fin helg remsan, här har det snöat i natt. en masse. brr.

  3. Marinera i frukt, det hade jag aldrig kommit på själv!

  4. Åh jag blev helt lyrisk av att läsa :-) Det här ska absolut testas bums :-) Kram Gourmetmorsan

  5. Hej och tack! Har mailat dig om att du kan ta bort den kommentaren. Onödig!
    Kram!

  6. Wow, så mycket gott! Har hört att papaya är bra att marinera i. Jordnötsdipp...mmm.....

  7. det låter ju som att du kommer att ha en riktig helkväll, kul :)

    jag bjöd på dina mandarinmojitos igår, en riktig success vill jag lova. tack för den :) så hiiiimla goda var de! jag svepte min på en minut, typ.

  8. Kiwi är verkligen perfekt till att möra kött med. Vi brukar lägga några skivor mellan köttskivorna och låta det ligga i kylen under dagen innan de ska tillagas.
    Tack för din gratulation hos oss, vi hade en härligt mysig kväll med god mat och dricka.

  9. Jag känner att jag helt trillat ur den här mat-genren... tack för tips! Jordnötsdipen kommer min man att älska!

  10. Vad kul med fruktmarinader, själv varit väldigt sugen på att testa. Nu finns här till och med ett recept på att, så vad väntar jag på?

  11. Vilket spännande recept, låter hur gott som helst!

  12. kiwi och papaya är bra de innehåller enzymer som bryter ner köttproteiner och därmed mörar köttet.

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.