En underbar film

11/09/2010

Har ni sett Julie & Julia? Om ni älskar mat eller om ni som jag bloggar om hur mycket ni älskar mat så måste ni se denna film! Jag kunde identifiera mig med båda kvinnorna. Jodå, jag kunde se lite hur min man har det också för den delen... När jag pratar helt lyriskt om något gott jag ätit eller tänker laga. Hur dryg får man vara utan att böta, ha ha... Det gäller väl att bjuda den man sitter och blarrar om mat med på en massa gott helt enkelt.


2002 började en tjej vid namn Julie Powell blogga om ett projekt som gick ut på att laga alla 524 recepten i en kokbok skriven av kändiskocken Julia Child på 365 dagar. Detta resulterade till slut i en bok, som filmen i sin tur bygger på. Se den! Men gör det inte på tom mage...


Denna rätt kanske inte ser mycket ut för världen, men den är perfekt att svänga ihop när det är matakuten i köket hemma hos en hungrig barnfamilj sisådär 10 minuter efter alla ramlat hem efter jobb och dagis. Det enda jobbiga kan vara att man måste vänta på att potatisen ska koka klart, men under tiden får man sätta barnen på att duka eller fixa lite grönsaksstavar.


Receptet kommer från arla och de har använt gös, men går precis lika bra att laga på annan vit fisk, men det behöver vara lite tjockare filéer, så som torsk eller hoki. Det blir som panerad fisk och sås i ett.

Panerad fisk med dilltomater, 4 pers.
600 g fiskfiléer av tex gös, torsk eller hoki
1 ½ tsk salt
1 dl ströbröd
3 dl vispgrädde
3 stora tomater el. en ask cocktailtomater
1 ½ dl dill, fryst eller färsk, inte torkad

Krydda fisken med hälften av saltet och vänd sedan i ströbrödet. Stek fiskfiléerna på båda sidor i smör i en panna. Slå grädden runt fisken, krydda med resten av saltet, lägg i tomatbitarna och strö över dillen. Sjud under lock i 5 minuter.



I vår familj har vi en förkärlek till såser som är så goda att man kan sitta och äta dem med sked, (så som denna och den här). I alla fall en i familjen tyckte att denna kvalade in som det...

15 kommentarer:

  1. Åh, har filmen kommit på dvd? Har tyvärr inte möjlighet att gå på bio just nu eftersom jag ammar men ser gärna filmen!
    Jag bjuder också på en snabblagad fiskrätt! Kika in!
    PS. Håller också på med en maratonbloggning för att komma ikapp lite!

  2. Inte sett filmen men hört talas om den. Får nog ta och se den (själv) en dag. Tror inte min sambo är lika road...;)

    Älskar oxå sås!! Mycket sås ska det vara. Speciellt när man har kokt potatis till!! Härlig bild!!

  3. Hej!
    Neeej...men jag har tänkt såå länge att jag skulle se den..har förstått att det är ett måste! ;)
    Fisken ser supergod ut! Visst är det perfekt när det går snabbt att tillaga...me like!
    Kram

  4. Pah! Berra är den SISTE det är synd om! Han ska vara tacksam! Har du sett Jimmies matlådor, liksom? ;-)

  5. Det var faktiskt den filmen som inspirerade mig till att börja blogga..! Komiskt nog.
    Såg filmen i, hm, mars kanske, och blev helt såld. Gick sedan i starta-blogg-tankar i någon vecka, tills jag till slut fick tummen ur :) och gud - det ångrar jag sannerligen inte!!! :D och ja, jag behöver väl inte tillägga att det är en av mina favoritfilmer? haha

  6. Visst blir man inspirerad! Det är svårt att inte börja spåna på vilken bok man själv valt om man skulle laga recept från pärm till pärm?

  7. Såg gott ut det där. Så där är det här hemma också, de enstaka tillfällen som jag lagar något utan sås så är första frågan runt bordet, vart är såsen? Va får vi ingen sås? Hihi ...

  8. Såna här recept är som skapta för mg och min lilla familj. jag är dessutom stor fan av panerad fisk i olika former.

  9. Den filmen är kanon!

  10. Vi har fortfarande inte sett filmen så det är ett framtidsprojekt. En när framtid förhoppningsvis...

  11. Toppen,då har jag en film att se! TACK

  12. jag vill jättegärna se den filmen! det vill dock inte callen, så jag får väl se till att hyra den någon kväll när han är borta. meryl streep är galet bra tycker jag!

  13. Väldigt gott de ser ut! vill gärna testa att laga de ;d

  14. Det låter som ett perfekt recept för oss med hungriga små barn ;)
    Tack även för filmtipset!

  15. Tack för filmtipset...Passar perfekt en kväll framöver när mannen är bortrest! Åh det är som du säger... med den inlevelse man har när det vankas mat, gör nog att alla runt omkring tycker man är lite konstig :-) Kram Gourmetmorsan

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.