Fläskfilé baconbus till fredagsmyset?

11/26/2010

Igår hade vi glöggmys jag och mina kollegor hemma hos Camilla. Tack för allt Camilla! Och tack snälla Patrik för servicen i köket och drinken ;-) Det blev en julig buffé med en rad goda rätter och så klart glöggprovning och en massa ost. Och självklart paketleken som avslutning! Denna gång hade jag lite tur med mig och vann 4-par glittriga örhängen, en julgranskula innehållande lipgloss och en amaryllis. Mer om denna kvällen kommer...
Idag blir det mat som är perfekt till fredagsmyset! Hittade detta receptet hos en annan Camilla och föll för namnet. Det är helt enkelt busenkelt och barnsligt gott. Jag hade ingen grädde hemma (hur detta nu kunde vara möjligt?!) så jag fick ändra lite i receptet.


Fläskfilé baconbus, 4 pers.
600 g fläskfilé, i 2-3 cm tjocka skivor
250 g cocktailtomater, halverade
250 g champinjoner, skivade
1 pkt bacon, strimlat (jag tog lufttorkad skinka 100 g)
1 msk vetemjöl
1 dl vatten
2 dl crème frache
2 msk sötstark senap
1-2 vitlöksklyfta, pressad
1 msk kalvfond
2 dl riven ost

Sätt ugnen på 225°. Stek svampen i lite smör och lägg den tillsammans med tomathalvorna i en smord ugnsform. Stek baconet och strö det över svamp och tomater. Stek sedan fläskfilén på båda sidor och lägg över grönsaker och bacon. Strö lite mjöl i pannan och späd med vattnet och sedan crème fraiche. Smaka av med senap, vitlök och fond. Häll såsen över allt i formen och strö över osten. Gratinera i 15 minuter. Går bra med vilket tillbehör som helst, vi hade ris och grönsaker.

Trevlig helg allesammans! Så roligt att adventspynta lite. Nu ska stjärnor och stakar fram. Kanske någon liten ängel eller rent av en tomte som smyger fram...

8 kommentarer:

  1. Jag har hört talas om det receptet, men aldrig testat det själv. Det lät ju väldigt enkelt och gott.

  2. åh, visst är det mysigt att julpynta? i love it! jag har faktiskt satt upp några ljusstakar idag, och en krubba. och en ren. hm. hoppas ni får en fin helg, remsan!

    (jag hoppas förresten att vi i framtiden kan dra ihop en matbloggsträff här i götet! vi ska börja spåna på det här nästa vecka!)

  3. Oj, så smarrigt det ser ut! Lite lagom fredagslyx, lätt mys-rätt över det där!

  4. Men gud vad gott det här såg ut. Detta måste testas. Tack för dina inspirerande recept som du bjuder oss på. Du förenklar min vardag :)
    Trevlig helg.

  5. Stjärnan är på plats. Massor av ljus!! Amaryllis inhandlat och ska bara placeras på "rätt" ställe. Älskar pynta men har upptäckt att jag har alldeles för lite plats att pynta på...:)

    Gillar sån enkel mat. Inte dumt när det blir gott oxå....:)

  6. Vann du inte den signerade kokboken förra gången? Då har du en ny chans nu... http://blog.godaremat.se/template_permalink.asp?id=266

  7. Låter supergott!
    Om du inte redan provat, så kan jag tipsa om att fläskfilé rosé som finns i Guldkorns receptsamling är min favorit, som jag gjort många gånger.
    Trevlig helg!

  8. Låter härligt gott :-)

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.