Vill ni veta något knasigt?

11/23/2010

Jag upptäckte att vi hade en massa must kvar, och då menar jag inte sedan påsk... Jorå, det var julmust från förra året... Jag är urkass på att dricka must. Mina barn är kanske inte det, men än så länge bestämmer inte de och har inte upptäckt vilka mustgömmor det finns i källaren. Lowe skulle bara veta att det dessutom finns en hel kasse full med Lego där nere. Tänk vilken Lowe-dröm, att kunna sitta och pimpla must och bygga Lego hur länge som helst :-)
Men om ni nu skulle få en slatt must över, så slå den i såsen. Brukar göra denna rätt till jul, men nu blev det lite tidigare i år. Receptet kommer från en gammal receptfolder från Arla.


Julmustkyckling, 4 pers.
600 g kycklingfilé
2 dl must
2 dl crème fraiche
1 hönsbuljongtärning
1 tsk malen ingefära
1 tsk torkad rosmarin
1 msk soya
(går att byta ingefäran och rosmarinen mot färska kryddor, då blir smaken lite kraftigare)

Bryn kycklingen i en stekpanna. Blanda crème fraiche, julmust och kryddor, slå sedan i runt kycklingen. Låt koka 10 minuter. Servera med frästa eller ugnsrostade grönsaker och eventuellt ris.
Är man många kan man steka klart kycklingen i såsen i ugnen.

Nu ska jag ta en riktigt varm dusch. Brrr vilket väder. Vi skulle haft middagsgäster ikväll, men ovädret satte stopp för det. Och imorgon ska det bli ännu värre! Så då får vi kanske stanna inne och julpyssla lite :-)

13 kommentarer:

  1. Är en av de få i detta landet som inte gillar must. Är iofs inte förtjust i läsk över huvudtaget. Men julöl!! MUMS!!!

  2. Va roligt med din blogg!!! Hade jag inte an aning om. Har en jag med, men den är inte långt på när så proffsig som din.
    Har lyssnat på första delen från radion, ska lyssna på andra nu, låter kanon!!
    Superkul, jättegrattis!!!!
    /Anna (Lottas syster du vet;))

  3. Ser ut att ha smakat väldigt gott!! Ledsen att vi inte kunde ta oss ut..men det kommer fler dagar!
    Många kramar från oss

  4. Hihi... ja, här finns det i alla fall ingen must kvar, den går åt väldigt snabbt vid jul.

  5. Här är det ingen risk att det blir julmust över men efter nästa IKEA besök ska jag nog testa detta recept.

  6. jag är inte heller så förtjust i julmust, måste jag erkänna. men det låter coolt att ha det i mat! då kan det säkert gå an :)

    killarna hälsade förresten att du är varmt välkommen på korvstånkande nästa gång! :)

  7. Kyckling i julstämning ;-) Låter gott! Undrar om det finna julmust här i Köpenhamn? Fast julmust är nog något sådär helsvenskt ;-)

  8. Nu är det andra gången detta recept dyker upp i veckan, låter spännande. Coca-cola stek ha jag gjort flera gånger men med julmust ha jag inte testat.
    I helgen så blir det att pröva denna rätt!

  9. Säkert hur gott som helst. Vi har en gryta vi har provat som också innehåller julmust och den är smarrig.
    Har man julmust på flaska så kan man faktiskt låta den stå länge, den blir precis som lagrad och smakar bara godare efter att den fått stå till sej lite.

  10. Must brukar inte bli långvarig i vår familj, vi älskar det. Kan dock tänka mig att avstå lite för att proa den här! Låter mkt intressant!

  11. Låter smarrigt! Det måste testas, idag har vi ätit lövbiff med glögg och man måste ju variera julsmakerna :-)

  12. Jättesmarrigt! Denna rätt brukar återkomma även i vår familj varje år! Själv hade jag inga julmustgömmor, däremot två flaskor prima glögg. Den ena är redan uppdrucken och den andra korkade vi också upp ikväll!

  13. Mmm va gott det ser ut, jag tycker det låter som att jag skulle prova det... Trevlig helg! Kram Anna

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.