Söndagsmiddag utan stek

11/03/2010

Har ni någon i familjen eller någon bekant som har någon livsmedelsallergi/intolerans? Det är mycket vanligare nu än när jag växte upp. Idag är det många som har någon livsmedelsallergi. Vanligast är kanske laktosintolerans, mjölkallergi och glutenintolerans. Det kan till och med vara så att flera medlemmar i samma familj har olika allergier. När vi skulle ha gäster i söndags var det just så. Så maten var tvungen att vara fri från mjölk, soya och gluten. Vilket inte behöver vara så svårt, det är väl bara det att jag kanske vill variera det som bjuds på för de är återkommande gäster...



Så jag bestämde att vi skulle äta asiatiskt. En fräsch nudelsallad med glasnudlar i eftersom dessa är gjorda på mungbönor och på så vis fria från gluten. Och till det grillade vi blandat fisk och skaldjur.
(Till vänster syns mjölkflaskan jag bland annat köpte på Gårdby café)


Glasnudelsallad med grönsaker och mango
, 4 pers.
1 pkt glasnudlar (går bra med andra nudlar också)
1 stor morot, tunt skivad och sedan skuren i smala strimlor
1 röd paprika, skuren i smala strimlor
1 knippe salladslök, strimlad
1 mango, tunt skivad och sedan skuren i smala strimlor
1 kruka koriander, hackad
1 salladskålshuvud, 8 stora blad

Dressing:
1 chili, finhackad
3 msk fisksås
3 msk råsocker
2 lime, saften
1 ½ msk rapsolja

hackade cashewnötter att strö över

Vispa hop ingredienserna till dressingen. rör så att sockret löser sig. Tillaga nudlarna enligt anvisningar på paketen. Blanda dem försiktigt med grönsaker (utom salladen) och mango. Blanda ned dressingen och strö över koriander. Fördela nudelblandningen i salladsbladen.


Vi grillade tonfiskkotletter kryddade med salt och svartpeppar, serverade sesamfrön till att strö över efter grillning. Och så grillade vi pilgrimsmusslor och räkspett snabbmarinerade (i 1 msk fisksås, 1 msk limejuice, ½ msk råsocker och ½ msk sesamolja). Barnen fick kycklingspett.



Dressing att servera till de grillade pilgrimsmusslorna och räkorna.
1 dl rapsolja
1 lime, pressad saft
1 chili strimlad
1 tsk sambal oelek
5 cm ingefära, skalad och skivad
lite salt

Till dessert serverade jag flädersorbet tillsammans med mixade hallon och riven mörk choklad.


Flädersorbet
, ca 8 kulor
4 dl konc. fläderblomssaft
1 dl vatten
1 dl vitt vin
1 stor äggvita

Blanda saft, vatten och vin och frys blandningen i ca 3 timmar. Rör igenom den frysta sorbetblandnigen den och vänd ner den hårt vispade äggvitan. Frys smeten åter och rör då och då under infrysningen. Rör om noga annars blir det ett lager saft i botten och på toppen äggvita. Skopa upp sorbeten vid servering.


På barnens dagis gör de alltid så fina saker av sånt som de hittar i naturen, så jag ville inte vara sämre. Och visst blev de ändå lite fina mina ljuslyktor?!

10 kommentarer:

  1. Ja du, det är faktiskt inte alltid så lätt det där med allergier. Här hemma fick vi laga både gluten och laktos samtidigt under en period, då mannen inte visst vilket som satte käppar i hjulet... men tillslut föll det på laktos... men det är ju inget stort problem. Nu finns det ju många bra produkter som är laktosfria. Fast ibland blir man helt ställt, när man får besök av någon med allergi... men det beror väl främst på att man inte är van! Men du tycktes fått till en dunder meny...Ser jättegott ut! Kram Gourmetmorsan

  2. Så härliga ljuslyktor du gjort. Det tipset tar Anki minsann med till förskolan och gör med barnen, tack!

  3. Oj, vad mycket gott!! Nä, inte mycket allergier i min omgivning. Tack o lov. Men kul med en extra utmaning...;)

  4. Hej Emmy!
    Vill bara tacka för din kommentar angående City Gross (Bladder) på min blogg. Detta säger jag sällan men din kommentar satt fint. Mitt inlägg sa hur det är och det är inte alltid trevligt. Tack vare din kommentar så känner jag mig mer bekväm med vad jag skrev.

    *kram*

  5. Jag är själv allergisk mot det mesta. I den där måltiden är jag allergisk mot ca hälften av ingredienserna. Och jag blir väldigt sällan bjuden på middag. Av någon outgrundlig anledning.. ;)

  6. Oj, vilken härlig blogg det här var! Har redan hittat massa gott jag vill prova! Jag återkommer!

  7. Vilket jättebra tips! Vi har ibland gäster med olika allergier och man vill ju att alla ska äta exakt samma mat.

    Det ser otroligt gott och väldigt avancerat ut!
    /Åsa

  8. Klart de blev!!! Jättefina! Min lillasyster är glutenintollerant, så när hon är på besök så serverar jag ingenting som hon inte kan äta. Vill att alla ska kunna äta av allt som bjuds. Hon säger själv att det inte spelar så stor roll, men i mig känns det :-)Kram kram

  9. Vad snyggt upplagt det var. Min man tål inte hasselnötter, men det har man ju sällan i mat så det är inget problem. Det är sällan vi har allergiker på besök så jag har inte behövt tänka i de banorna.

  10. vi har bara en endaste vän som är allergisk och hon är laktosintolerant. och hon lagar godast mat av oss alla, mm. du är förresten drottningen av asiatisk mat! hurra för remsan!

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.