Indisk snabbmat

11/19/2010

Någon dag före Fars dag så damp det ned ett paket med posten till mig. Det var fyllt med produkter från Santa Marias indiska sortiment som nu har en kampanj tillsammans med Buzzador. Vilket jag är och då får man möjlighet att prova nya produkter och tjänster gratis. Man behöver inte ha en blogg för att vara med, kika in här så får du veta mer.
Paketet passade perfekt! Då kunde vi snabbt svänga ihop middagen tillsammans och jag tänkte att dessa smaker skulle passa både de stora och små middagsgästerna. Och det gjorde det.
Kan vara ett roligt alternativ till tacos, kanske? Jag gillar kryddmixerna, men tycker det är lite läskigt med bröd som håller i flera veckor.


Vi åt tandoorikyckling tillsammans med cachumber sallad, raita, mango chutney, ris och naanbröd.

Cachumber sallad, 4 pers.
2 tomater, tärnade
1 gurka, tärnad
1 liten paprika, tärnad
1 liten rödlök, hackad
½ kruka koriander, hackad
½ citron, juicen
½ dl olivolja
½ påse Raitamix
Barnen fick samma sallad fast utan kryddor.

Raita, 4 pers.
2 dl matyoghurt
½ påse Raitamix
lite hackad koriander

Chicken tandoori, 4 pers.
500-600 g (inner)kycklingfiléer
2 dl matyoghurt
½-1 påse Tandoorimix


Tandoorikryddan kan göras lite mildare genom att man bara tar halva mängden kryddblandning mot vad som anges.

Till dessert hade Lowe och jag tänk vi skulle göra prinsessbakelse, för jag hade sett de här fina. Så vi gjorde rulltårta och fyllde med hemgjord jordgubbssylt, skar i skivor, lade 2 skivor på varandra med vaniljkräm mellan, toppade med vispgrädde blandat med vaniljkräm. So far so good. Men ett hett tips är att köpa färdigkavlad marsipan...
Pappa skrattade och sa att någon konditor kommer jag nog aldrig bli :-) Så efter att ha försökt få dit marsipan snyggt runt ett par av bakelserna gav jag upp. Goda blev de i alla fall!


Och de har vänt den bästa sida till... Märk väl hur jag har försökt rädda deras look med varsitt litet hjärta. Älskar dig pappa!

5 kommentarer:

  1. Älskar indisk mat! Speciellt naan bröd:D

  2. Mums, vad hungrig jag blir (sitter och väntar på att min man ska bli klar med maten... fredagslyx att få slippa matlagningen :-) ). Och bakelserna ser väldigt goda ut.

  3. Tack för gratulationen :)

    Indisk mat är ju så gott, dessvärre har vi en fantastisk restaurang nära oss, så det är alldeles för lätt att lyfta luren och beställa löjligt god mat (de har dessutom en riktig ugn att göra naanbröden i och kockar hämtade från indien, så frågan är om man kan göra det bättre själv, tveksamt)

  4. Indisk och thai är mina favoriter. Det är ju bekvämt till vardags att kunna svänga ihop ngt snabbt. Men jag håller med dig, det är läskigt med bröd som håller så länge. Bakelserna är säkert jättegoda. Ibland krävs det bara lite övning, nästa gång blir det suveräna. :)

  5. Gott med indiskt! Men jag vill ha ganska milt! Brukar köra biriyani och korma när jag äter det ute.
    Sköna bakelser ändå! Bra att visa för sina läsare att även vi matbloggare är mänskliga! ;-)

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.