Nämen, pasta på menyn...

11/07/2010

Jag glömde ju berätta om hur det gick på musicquizen. Ok, vi vann inte... Vi tror varje gång att vi är de som sitter inne med facit. Trots att vi var flera med anatomikunskaper hjälpte det inte. Men vinet var gott ;-) En sak jag för övrigt undrar över är varför det finns de som tycker att en quiz på puben är så viktigt att de använder sin mobil till att fuska med. Det gäller inte direkt en miljon i vinst. Men jag är å andra sidan ingen tävlingsmänniska...
Helgen på jobbet har varit/är tung. Jag tycker jag har världens bästa jobb (arbetar på en kirurgavdelning), men när vi har som mest att göra funderar jag på hur jag ska orka. Och jag är inte 40 ens! Då har vi ändå väldens bästa chef (helt sant!), som har bemannat upp oss och ändå räcker vi inte till. Om jag var svårt sjuk i cancer eller kom in efter en trafikolycka så vill jag så klart att personalen ska kunna ge mig den bästa vården. Och det kan jag/vi om bara tiden räckte till..
Nog om mitt gnäll. Jag har i alla fall bästa mannen (sorry tjejer han är min), underbaraste (dock busigaste) barnen och är frisk. Det räcker rätt långt. Glömde nästan... och får äta en massa god mat, hi hi :-D
Idag blir det enkelt, men grymt gott. Hör och häpna - det är pasta. Så var så goda!


Lax och räkor i citronsås med vitlöks- och spenatpasta
, 4 pers.
2 påsar färsk spenat (går även med hel fryst)
3 vitlöksklyftor, finhackade
300 g tagliatellepasta
300 g laxfilé, tärnad
300 g skalade räkor
2 dl crème fraiche
1 msk honung
½ hönsbuljongtärning
½ citron, saften
svartpeppar

Stek vitlöken i lite olja och vänd ned spenat och låt den endast bli mjuk. Koka pastan enligt paketen och blanda den med vitlöken och spenaten.
Stek laxbitarna runt om i lite olja. Blanda crème fraiche med honung, buljongtärning och citronsaften. Rör ned det i pannan och låt allt sjuda 1-2 minuter. Vänd ned räkorna. Servera såsen tillsammans med vitlöks- och spenatpastan. Vrid över lite svartpeppar.

11 kommentarer:

  1. Det där ser riktigt gott ut! Låter som ett tungt jobb, kämpa på!

  2. Oj, du fick mig nästa att bli sugen på pasta..och det händer inte ofta.

  3. Vilken underbart god pasta!! Helt i min smak!

    Är verkligen fascinerad över det engagemang ni har som jobbar inom vården! När man väl hamnar på sjukan så vill man helt klart ha bästa vården. Jobbigt att känna sig otillräcklig!

  4. gah, jag förstår inte heller varför folk måste fuska?! sist jag var på quiz var jag med om något ännu värre - vi lyckades hamna bredvid en tönt som hela tiden skulle hjälpa oss. "psst. det kan jag svaret på!" grr.

    all kärlek till er som jobbar inom vården! har bekantat mig en del med vården det senaste året och när pappa fick sin hjärtinfarkt värmde det i hjärtat när man såg hur bra omhändertagen han blev!

  5. Du/ni som jobbar inom vården gör ett otroligt arbete. Man kan ju bara önska att ni hade haft bättre resurser till ert förfogande och fått den uppskattning ni verkligen förtjänar! Kämpa på!
    ...och middagen ser verkligen supergod ut!!
    Kram

  6. Lax... Hrm... ;-) De där kakorna som testpanelen på jobbet fick testa var supergoda! Båda var goda, så det var svårt att välja, men den med lingon och kolasås var extra smaskig, den är ju lite mer säsongsbetonad just nu också när det är höst. (Fast idag är det -4 grader och känns mer som vinter...) Vi är gärna smakpanel fler gånger! :-)

  7. Helt rätt man ska vara glad och tacksam för det man har!
    Din pasta rätt låter väldigt god och att det sedan är enkelt gör det bara ännu bättre :)

  8. Vilken god pasta du bjuder på!

    Nu är det ju jag som har den underbaraste mannen och barnen, men du får gärna tro att det är du. =)

    /Åsa

  9. Vilken härligt uppdukad tallrik, ser väldigt god ut. Håller med om att även om man har ett toppenjobb så undrar man ibland hur man ska orka med. Men man kan bara göra så gott man kan, även om man ofta vill göra mer.
    Och det kan vara riktigt skönt att få gnälla av sig (jag har världens bästa arbetskamrat som jag delar rum med och vi gnäller så mycket vi orkar, fast med glimten i ögat), man mår bättre efteråt och orkar ofta ta tag i sakerna på ett annat sätt när man rensat sig lite.
    Ha en trevlig måndag!

  10. haha, så löjligt med folk som fuskar på sånt. vi hade musikquiz härhemma på jimmys födelsedagsfest och minsann åkte det upp en och annan iphone, fast å andra sidan det låg ju ett hannah montana-skrivblock i vinstpotten så jag förstår dem ju ;)

    maten ser riktigt god ut, fast jag gillar ju inte räkor och skaldjur men det ser himla gott och fräscht ut på bild iaf!

  11. Beundrar dig som orkar jobba inom sjukvården!
    Men härligt att du har en bra chef det har jag också fast jag jobbar inom skolan.
    Din pastarätt blev jag sugen på, mums!

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.