Skink- och dijonfyllda kotletter med svampsås

11/16/2010

Jag skulle ju bli bättre på att beta av min recept hög... Det dyker ju upp många nya saker jag vill testa hela tiden! Mitt jobb borde vara att servera folk mat istället. Dagen recept är ett sådant som jag har fotat med mobilen i något väntrum. Knäppt jag vet, men så mycket enklare än att skriva av och schysstare än att riva sönder tidningen. Visserligen skulle jag ju kunna memorera recepten jag hittar, visst tjena... Improvisera, ja ibland. Men inte denna gång.
Så fram med era torkade svampar och ett par tråkiga kotletter som behöver pimpas.


Skink- och dijonfyllda kotletter med svampsås, 4 pers.
4 stora, fina fläskkotletter
4 tsk dijonsenap
4 skivor rökt skinka (jag tog svensk lufttorkad)
4 halvor grillad paprika (använder du hela på burk räcker 1)
½ tsk salt
1 krm svartpeppar
lite vetemjöl

20 g torkad skogssvamp (ca 2 dl), smulad/mortlad
1 vitlöksklyfta,finhackad
2 schalottenlökar, finhackade
2 dl vispgrädde
2 dl vatten
1 msk kalvfond
svartpeppar

Skär en fick i varje kotlett och fyll med senap, skinka och paprika. Krydda med salt och peppar och vänd dem i lite mjöl. Stek dem på båda sidor i smör. Lägg kotletterna åt sidan. Stek sedan lökhacket i lite smör, tillsätt sedan resten av ingredienserna och låt såsen sjuda ett par minuter. Smaka av med svartpeppar och lägg i kotletter. Låt allt koka upp.


Till detta åt vi grönsaksgratäng. Receptet på den hittar ni här. Fast denna gång hade jag även i aubergine och tärnade över lite mozzarella mot slutet. Det går även att byta ut oljan mot 2 dl buljong istället. Denna gratäng tror jag banne mig passar till allt.

12 kommentarer:

  1. Alldeles för lite kotlett i detta hemmet. Det är ju faktiskt riktigt gott!!

  2. Ooo vad gott!!

  3. Haha... känner så igen mig både angående recepthögen och att fota av recept med mobilen! Och i detta nu växer min recepthög med ett till recept! Ditt fel! ;-) Jag brukar aldrig laga kotletter för att jag tycker att de är torra men dessa ser ju saftiga ut!

  4. Vad gott det såg ut!...och jag gillar kotletter men har inte prova fylla dem nått att testa.

  5. Gratänger av alla de slag är en stor favorit hos mig!
    Det här lät jätte gott!

  6. Vi äter nästan aldrig kotletter, men jag fastnade för din grönsaksgratäng - den ser jättegod ut!

    /Åsa

  7. Gott gott gott och vilken fin gratäng! :-)

  8. Hej Emmy!
    Ville bara hoppa in här och (förutom att säga att de här kotletterna verkade fruktansvärt goda) säga att jag tycker du är beundransvärd! Du jobbar (som du sa på min blogg) med svårt cancersjuka men lyckas ändå hålla en så glad och positiv ton på din blogg. Härliga recept och härlig läsning! Det är styrka det!
    *kram*

  9. Usch ja, många recept blir det...:)
    Alldeles för lite kotletter här oxå, fattar inte varför egentligen. De blir ju så goda och saftiga när man fyllt dom.

  10. åh, vi har kotletter i frysen som bara ligger där och... tar plats. kanske skulle sno det här receptet av dig och testa det! även fast min recepthög också börjar växa och bli ohanterligt hög... jag får nog ta ledigt ett år och beta igenom allting snart ;)

    testa med kräftstjärtar och skriv om det blev gott sen! jag försöker faktiskt lära mig äta skaldjur nu när jag bor i gbg, men det går sådär... såsen var god i alla fall, men man ska tydligen ha i en skvätt cognac också, det missade jag...

  11. Mmm vad detta såg gott ut!

  12. Lagade detta igår...sååå gott! Tack för all inspiration! Kramar från Camilla i Motala

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.