Kladdkaka i småformar

11/08/2010

Idag har lugnet åter lagt sig över min arbetsplats, lite i alla fall. Jag ska avsluta min arbetshelg med att gå på yoga ikväll. Det är en väninna som har fått med mig på detta, så jag går en gång i veckan. Grymt jobbigt och svårt, men så härligt skönt efteråt. Den lugnande, avslappnande känslan sitter i flera dagar.
När vi senast träffades ett gäng kollegor med alla våra barn så fixade jag och Lowe något till efterrätt. Lowe ville vi skulle göra rulltårtebakelser, men vi hade inte riktigt tid till det. Och då föll hans val på muffins, han är ju en fena på det. Så han gjorde hallonmuffins och jag bakade kladdkakemuffins, som vi toppade med lättvispad grädde och hallon.


Kladdkakemuffins, 10 st
100 g smör, smält
2 ½ dl socker
2 ägg
2 dl vetemjöl
4 msk kakao
1 ½ tsk vaniljsocker
½ tsk bakpulver
25-50 g valfri choklad i bitar

Sätt ugnen på 200° . Smält smöret och låt svalna. Vispa socker och ägg luftigt. Tillsätt de torra ingredienserna. Tillsätt sist smöret och rör till en slät smet och fördela i muffinsformar. Tryck ned ett par bitar choklad i varje form. Grädda mitt i ugn i 10-12 minuter - inte mer! Njut dem ljumna eller helt svalnade som de är eller tillsammans med glass eller grädde plus lite bär. De sjunker ihop när de svalnar så de blir som små skålar.

4 kommentarer:

  1. Det där sitter ju inte alldeles fel!

  2. Å mums! Jag som precis bestämt mig för att jag inte var sugen på choklad i kväll (för en gångs skull!) och så kikade jag in här... Big misstake! Mot skafferiet... ;)

  3. Kladdkakemuffins har jag tänkt testa länge, nu blev jag jättesugen på det. :-)

  4. vilka kids du har alltså! hur duktiga som helst! ska uppfostra mina syskonbarn i samma bak-anda tror jag :)

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.