Krokiga skumraketer?

11/15/2010

Idag blir det ett litet snabbt inlägg. Jag ska iväg tidigare till jobbet idag för vi ska ha höstlunch sedan utbildning. Jag har fixat desserten, eller det är mer som en blandning mellan kaka och minipaj. 45 små formar fylldes igår... Så nu håller vi tummarna att de är goda. Blir mycket sötsaker... Men det jag bjuder på idag är inte så sött, med ruggigt gott.

Vad tror ni Lowe ska mumsa på för en sned skumraket? Det är faktiskt ingen skumraket.


Detta är den enklaste efterrätten. Eller förresten, kalla den inte för efterrätt, se den som ett mellanmål! Den innehåller bara banan, choklad och lite hackade nötter eller kokos. Alltså sånt som är perfekt till mellanmål :-) Och som ni ser nedan bli man mycket glad av att äta sånt här.


Choklad- och bananglass, 1 pers.
1 liten el. ½ stor banan
valfri choklad smält
kokos eller hackade nötter


Skala bananen och sätt in en glasspinne i den. Stoppa bananen i frysen i minst ett par timmar så den blir helt genomfryst. Doppa den frysta bananen i smält choklad och rulla den sedan i valfri topping, men var snabb för chokladen stelnar snabbt. Ät bananen direkt eller låt den tina ca 30 minuter då blir den mjukare. Mums säger jag!

8 kommentarer:

  1. Tack för den fina kommentaren jag fick på bloggen :) Värmer i hjärtat!

    Vilket superbra tips! Min 4-åring kommer garanterat gilla banan"glassen"!

  2. Perfekt att "lura" barn och vuxna, som säger att de inte gillar frukt, med =)

  3. Vilken rolig idé att göra en bananglass. :-)

  4. Vilken bra idé, tror minsann att jag ska lägga in mina "på gränsen" bananer i frysen till eftermiddagens mellanmål. Tack för tipset. Vad kul att du testade att göra mina bakelser och jag tror säkert de var både fina och goda!

  5. Cooolt! VI gjorde ngt liknande när vi var små, fast vi skar banan i bitar, doppade i choklad o tröck ner tandpetare, så det blev som mellis-snacks.. Gott som tusan! kram Anna

  6. Kul idé. Välte inte bananen. Den ser lite sne ut. man kanske får ha en liten banan. :) Charmig pojke förresten.

  7. coolt! och gott! tror callen kommer bli lika exalterad över det här som dina barn haha (han är bananoman!)

  8. Åh det där måste jag göra! Banan + choklad är ju så himla gott tillsammans! :)

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.