Glöggfest

11/30/2010

Tack så jättemycket för alla gratulationer som strömmat in från olika håll, via bloggen, facebook, mail och sms. Det är otroligt vad grattad man kan bli på olika sätt. På så vis var det sämre förr ;-) Jag granskade mig lite extra i spegeln igår och funderade länge om det verkligen var en 37-åring där... Vi säger runt 30 tycker jag! det kommer lite bilder från kalaset så småningom.

Här kommer lite bilder från glöggfesten jag och mina kollegor hade. Jag tror att det fanns 11 sorters glögg att prova!



Vi testade bland annat årets glögg från Blossa, som fått smak av saffran. Även om jag inte är så förtjust i saffran smakade även jag den. Och den smakade inte så mycket saffran...
En glögg som var spännande var lakritsglöggen. Den var dock inte så god till ostbrickan.
Lättglöggen med smak av lingon tycker jag är god. Likaså fanns det en med smak av äpple och kanel som var jättegod.



Medan vi smuttade och provsmakade glögg hjälptes alla åt att fixade en härlig buffé med lite julig inspiration. Frida hade tagit med sig olika frukter. Var första gången jag smakade pomelofrukt och jag tyckte den var god.



Petra svängde ihop en vintrig sallad med bladspenat, rosésallad, mango, avokado, cocktailtomater, fetaost, rödlök, torkade tranbär och pinjenötter.
Anita hade gjort en cheesecake med ädelost på pepparkaksbotten toppad med pumpakärnor. Kanongod! Receptet finner ni här.



Mitt bidrag blev kallskuret med juliga smaker. Om man kan ha kallskuret på vintern? Klart man kan! Jag stekte fläskytterfilé och skar i skivor och kycklinginnerfiléer (hade dock varit bättre med filéer i skivor) och marinerade sedan dessa.

Apelsin- och glöggkryddad fläskytterfilé:
600 g fläsk(ytter)filé
4 krm salt
2 krm svartpeppar
1 dl pressad apelsinjuice
½ dl rapsolja
½-1 msk honung
3 cm ingefära, skalad och skivad
3 stjärnanis
1 kanelstång

2 apelsiner, skalade och skivade
1 kruka timjan

Stek köttet runt om i en stekpanna och tillaga det sedan klart i ugnen. Låt kallna. Blanda ihop apelsinjuice, olja och kryddor. Lägg marinaden och köttet i en påse och låt vila i kylen över natten. Skär upp i skivor, lägg upp på ett fat tillsammans med apelsinskivor och timjan. Häll över marinaden.

Glöggmarinerad kyckling med rosmarin och ingefära
600 g kycklingfilé
½ tsk salt
1 krm svartpeppar
1 dl vinglögg
1/4 dl rapsolja
1 msk riven ingefära
1 tsk kinesisk soya
1 vitlöksklyfta, riven/pressad

½ kruka rosmarin
5 cm ingefära, skalad och skuren i tändsticks stora bitar

Stek kycklingen runt om i en stekpanna. Slå över resten av ingredienserna och låt allt koka upp. Låt det sedan kallna och förvara i kylen fram till servering. Skär upp kycklingen i skivor och garnera med rosmarinkvistar och tunna stavar av ingefära.



Jag tog en bild när jag trodde allt var fram dukat... Men då kom det fram ännu mer gott.



Ännu mer kex, ostar, chokladpraliner, skumtomtar, chokladtomtar...



Camilla känner mig och tog fram de små vinglasen och bjöd på rött.



Och så lekte vi paketleken så klart! Reglerna hittar ni här.



Lisa vann till slut den fina grytvanten som vi var några som slogs om. Den hade passat mig som handen i handsken, ha ha... Kunde glammat till mitt kockande :-)



Och innan vi skulle ut i stormen igen bjöd Patrik på julgransgröna drinkar. Så ramlade vi hem mätta och belåtna, en del med fler paket än andra.

7 kommentarer:

  1. Den handsken köpte jag till min brors tjej i julklapp förra året. Passade henne perfekt!!

    Så mycket gott!! Konstaterade att jag druckit många olika sorters glögg redan i år. Lakritsglöggen smakade jag i helgen. God, men inte glögg liksom. Saffransglöggen provade vi på jobbet. En av tjejerna som inte gillar saffran tyckte inte heller att den smakade så mycket saffran....förrän den blev nästan kall. Då smakade den mycket mer saffran. Jag blev sådär imponerad. Tänkte prova chokladglöggen också innan julen är över...;)

  2. Åhhh... pomelo!! Den godaste citrusfrukten som finns! Synd bara att de är så jobbiga att skala men när man väl kommit innanför skalet får man verkligen lön för mödan. Det jag gillar mest är nog konsistensen, härligt motstånd. Har kommit på att jag ofta tänker på konsistensen när det gäller mat, kan nog bli ett inlägg om det någon dag.. =)

    Hmmm.. får se om jag hittar nån nästa gång jag handlar.

    Skulle ju ge dig tips inför radiosändningen också men ni kanske redan har planerat klart? Jag brukar ju aldrig laga mat när jag är med i radion men en gång gjordes ett reportage från vår matlagning på jobbet men det redigerades ju ihop efteråt. Det jag kan tänka mig annars när det gäller mat/godis i direktsändning är att man gör något som går hyfsat snabbt att tillaga eller som man kan förbereda på något sätt. Lycka till!!

  3. Grattis i efterskott! Och vaddå 37... hellre 27 säger jag ;) Och inte en dag äldre! En riktig pingla:)

  4. jag fattar inte grejen med blossas glögg! året när de hade blåbär som smak tappade jag hoppet, för glöggen smakade inget alls. hmpf. nä, tacka vet jag hemmagjord glögg :)

  5. Vilken kväll ni verkar ha haft!!!
    Allt såg riktigt gott ut. Det är nog ingen som tvekar på om ni hade trevligt..

  6. Vilken kväll, ni ser ut att ha haft riktigt kul :D

  7. Grattis i efterskott!

    Bra idé med glöggprovning, vad tyckte du om Blossas 2010 glögg?

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.