Paketleken

8/21/2010

Har ni någon gång lekt denna lek? Det är så kul! Det är det enda lek (eller spel) som jag är dålig förlorare i. Och det går nästan aldrig bra för mig i paketleken. Vi leker alltid detta när vi har träff med jobbet. Och igår träffades vi i stort sett alla kollegor på jobbet ute på Enerevet för att umgås, leka en massa och äta och dricka gott. Annelie och Camilla hade ordnat en massa olika lekar. Man skulle kunna säga att jag snubblade på mållinjen hela kvällen.



Först fick vi gå en liten tipsrunda, där det gick bra för mig fram till utslagsfrågan. Så jag vann tröstpriset...



Sedan spelade vi som något slags bowling-kubb (jag vet inte vad det kallades) i väntan på att grillarna skulle bli varma. Jag behöver inte tala om vad mina lagkamrater tyckte om min insats....



Sedan laddade jag batteriet med grillade lammkotletter och bulgursallad med halloumi och grönsaker.


Efter grillningen var det dags för lek igen, där man kunde vinna en picknickkorg. Det gällde att snabbast komma på slutet på olika ordspråk. Korgen kunde ha blivit min om jag bara svarat snabbast på "virrig som en..." Japp! That´s me :-)



Och slutligen paketleken! Våra regler är så här. Man bestämmer innan hur många paket alla ska köpa och för vilket värde, beroende på hur många man är. Vi var 25 personer, men hade ändå köpt 2 paket var till ett sammanlagt värde av 100 :-. Paket läggs i en stor hög. Och sedan skickar man runt två tärningar (vi hade 2+2 eftersom vi var så många). Den som får en 6:a får ta ett paket och den som får två 6:or får ta två paket. Så håller man på tills paket är slut.
Sedan ställer man en äggklocka på tex 20 minuter. Nu gäller det att sno paketen ifrån varandra när man får en eller två 6:or. När sedan klockan ringer öppnar man de paket man har, men det är fortfarande inte säkert att man får behålla innehållet i paketen.



Klocka ställs nämligen igen på tex 20 minuter. Nu ska man sno sakerna som fanns i paketen från varandra när man får en eller två 6:or. Oj oj... Ni kan ju tänka er 50 paket, 25 personer och 4 tärningar som åker runt. Och alla dessa fina saker; ljuslyktor, salladsbestick, skålar, tekoppar, olika delikatesser, en massa underbara saker helt enkelt, som väcker stort habegär. Och allt för under 100:-!
Min vinst blev 2 tidningar, Leva och Må bra. Så det ska jag göra från och med nu ;-)


Och sedan ska jag gå på Lagerhaus och shoppa ett par skålar som jag nu vet att jag vill ha...

8 kommentarer:

  1. Låter som en trevlig tillställning! Har faktiskt aldrig lekt paketleken men läst och hört om den en massa, kanske något för vår grillkväll med tjejerna på jobbet nästa helg.

  2. Vilken trevlig dag! :-) Och visst ska man Leva och Må bra!

  3. Det var highlife förstår jag! Men paketleken är ju faktiskt jätterolig! Vi kör den varje år när det vankas fest med släkten! Så mycket tips man fick på saker under 100 kr oxå! Kram Gourmetmorsan

  4. Roligt med paketlek! Har vi gjort ett par gånger på julfester. Bästa var när det var barn med som blev jätteledsna när man tog deras grejjer. Inte att rekommendera!!!:)

  5. Paketleken är jättekul! En gång fick jag en låda grus på paketleken... Och en ansiktsmassage-roller!

  6. Paketleken gjorde vi julas, barn och vuxna tillsammans och det var riktigt roligt och vi kommer garanterat att göra den igen!

    Jag förstår att du suktar efter skålarna för de är snygga.
    /Åsa

  7. Vi brukar oxå köra paketleken på nyårsafton alltid lika kul, speciellt om man har folk med som är dåliga förlorare... Har fått allt från biltvättssvampar och snapsglas till konserverade konstiga frukter och askfat.

  8. Paketleken har jag aldrig lekt. Det lät roligt. Kan tänka mig att det blir både glada och sura miner.
    Och en diskborste som tröstpros är inte helt fel :-) Det går ju åt i alla fall.

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.