Italienskt på menyn

8/05/2010

Jag är som ni kanske vet inget stort fan av pasta, men jag har en man som älskar pasta. Och vad gör man inte för dem man älskar ;-) För vägen till min mans hjärta går definitivt via hans mage. Så medan jag stack iväg på träning (det är nu jag får jobba bort sommardrinkarna...), så lämnades familjen med pasta på bordet. Pasta passar däremot perfekt efter träning för mig.
Jag äter knappt köpt grön pesto, jag vet inte vad det är, men smaken är konstig på något vis. Så jag tog till min italienska kokbok för här skulle det göras riktig pesto. I den fanns det ett recept på ligurisk pesto, som de påstår är den bästa i Italien. Okey, nu kom varken min basilika eller mina nötter kommer från regionen vilket gör den lite mindre ligurisk. Körde på det receptet i alla fall. Men när jag började väga basilikan jag hade insåg jag att det skulle bli minst 4 krukor basilika! Och riktigt så mycket basilika satt jag inte inne med. Så det fick bli en halv sats och det räckte gott och väl, men receptet nedan är enligt boken.


Pesto genovese
, 4 pers.
2 vitlöksklyftor
50 g pinjenötter el. valnötter
120 g basilikablad
1 ½ dl olivolja
50 g finriven parmesanost + till servering
salt & peppar

Mixa eller mortla vitlök och nötter tills det är finmalet. Tillsätt basilika och olivoljan i en tunn stråle i omgångar tills det blir en tjock, slät puré. Salta och peppra och rör ned parmesanosten.

Vi brukar köpa hem lite olika medelhavs chark och ha som tapas eller drink tilltugg. Så till pastan serverades bresaola (som dennna gång inte var så god tyvärr) och en italiensk korv som heter spinata calabra och den var så in i baljan god. Hittar ni den i er chark så testa den!


Här är min bästa italienska kokbok. Ja, den är min fast det står att den tillhör sjukhus biblioteket. Den gjorde det en gång, men när de skulle byta ut en del böcker så fick vi sjukhusanställda gå dit och ta vilka böcker vi ville av de som skulle rensas ut! Gissa om jag traskade iväg med en trave kokböcker...

Receptet på den här osten hittade jag inte i min italienska kokbok, utan här hos Hanna. Det lät som något jag var tvungen att testa. Osten blir lite som mozzarella i konsistensen, men sedan kan man smaksätta den precis som man vill. Får man tror Jerome som står för receptet, så kan man lagra den i 18 månader och få egen parmesan!! På bilden är det en halv sats, så den blev ganska liten.

3 kommentarer:

  1. Tufft att göra egen ost! Det skulle jag vilja testa :-)

  2. Mums, det där låter gott, vi älskar pasta här i familjen. Nästa vecka ska jag prova på at göra röd pesto, det har jag alrig vare sig gjort eller provat innan så det ska bli spännande.
    Kram Malin

  3. Åhh vad kul att få gratisböcler. Det fick vi alltid när jag jobbade på expressen. Då fick vi böcker som hade recenserats och jag valde alltid kokböcker och inredning :)
    Håller med dig om att egen gjord pesta är sååå mycket godare.

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.