Långpannebröd

8/07/2010

Eftersom det inte har varit så fint väder många av de dagar jag varit ledig så har det blivit en hel del bakande. Långpannebröd är alltid bra tycker jag eftersom det går snabbare än att rulla bullar och så känns det som det bli så mycket bröd. Lowe betämde att det skulle vara russin i och så hade jag i lite annat gott också. Gjorde en variant av mitt favorit recept på långpannebröd där brödet blir luftigt, men ändå lite segt. Så får man sitta på och fika på altanen och höra regnet smattra mot taket. Det kan vara mysigt det med :-)
Idag ska mina syskon och jag på sommarfest hemma hos mina föräldrar, så då hoppas jag det blir fint väder. Men just den dagen varje sommar mamma samlas oss alla fyra syskon med familjer (vi brukar bli 22 stycken) brukar det regna så vi får klämma ihop partytältet.


Långpannerutor, 16-20 rutor
50 g jäst
5 dl ljummet vatten
2 tsk salt
2 msk olja
2 msk sirap
½ dl linfrö
½ dl solroskärnor
1 dl russin
1 ½ dl vetekli
10 dl vetemjöl special

Lös jästen i vattnet. Blanda ned övriga ingredienser. Arbeta degen i maskin eller med elvispens degkrokar tills den känns smidig. Jäs övertäckt i 30 minuter. Tryck ut degen i en papperklädd långpanna. Skär i rutor och låt jäsa ytterligare 30 minuter. Sätt ugnen på 225°. Grädda i
15-20 minuter. Låt svalna på galler och bryt sedan i bitar.

11 kommentarer:

  1. Jag håller med dig allt i långpanna blir så myckt smidigare!
    Ditt bröd såg väldigt gott ut!

  2. Åå....jag vill oxå baka bröd. Får nog göra det i helgen. Så trött på köpe-bröd. Gillar oxå att göra långpannebröd. Väldigt smidigt! Är lite sugen på att göra dina valnötsfrallor. älskar valnötter i bröd!!!

  3. åh, vad bra med recept på långpannebröd! jag tänkte baka det häromdagen men hittade inget bra, så detta blir ju perfekt!

  4. Långpannebröd får vi ge oss på någon dag, har aldrig provat det.
    SV: Så härligt med bröllop i Chang Mai, kan tänka att det var fint.
    Så himla kul att du la märke till glaset, kan det bero på att du gillar drinkar... Kan ju säga att det kändes väldigt konstigt att dricka ur glaset:) I vart fall så finns receptet att läsa hos oss idag.

  5. Det här brödet lät riktigt got, skriver ut det direkt så jag kan prova i veckan. Visst kan det vara mysigt att sitt på altanen, dricka the och äta nybakt bröd medans man hör regent smattra mot taket, abslolut, bara det inte blir för ofta ;-)
    Kram Malin

  6. Det låter alldeles underbart, det där med att äta nybakat bröd och lyssna på regnet utanför...Jag brukar också baka ett långpannebröd.
    Har du testat att lägge riven Västerbottenost och flingsalt på? Mums!

    Och tack snälla, för din fina kommentar om min bild!

  7. Det där ska jag baka nästa gång det blir brödbak här hemma! Ser jättegott ut!

  8. allting som man gör i långpanna är ju så himla smidigt, bara hälla i och ställa in, det är skönt det :)

    ja, det är riktigt skönt att de här veckorna är över. det är nog det värsta jobb jag haft någon gång, och att det ska vara så svårt att lyssna på kroppen också... men man vill ju göra ett sånt bra jobb som möjligt. men nu blir det vanliga arbetsuppgifter igen, tack och lov!

    hoppas ni hade det fint på sommarfesten, det låter som en riktigt trevlig tradition!

  9. De låter jätte gott!!
    Jag har alldrigt provat baka svensk bröd förut men jag älskar att äta dem hihi

  10. Åh så gott! Bröden ser väldigt goda och fluffiga ut. Jag gjorde faktiskt också långpannebröd i veckan av mitt fina mjöl. Mina blev grova och med oliver i, gott!

  11. Långpannebröd är så smidigt och gott. Jag spar ditt recept men utesluter nog russinen (har en son som vägrar äta om det är russin i bröden).

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.