Sommarpavlova

8/09/2010

Ingen sommar får passera utan att en pavlovatårta bakats! Nu är perfekt när det är fullt av bär överallt. En frasig marängbotten som är lite seg i mitten toppad med citronkräm, grädde och sommarens bär. Den som inte gillar det, ja då vet jag inte... Sen är det lite svårt att beräkna portioner, när alla tar om minst 2 gånger :-)


Pavlovatårta, 8 pers. (kanske...)
3 äggvitor (1 dl)
2 dl socker
1 krm ättiksspit

Citronkräm
3 äggulor
¾ dl socker
½ citron, rivet skal och saften
50 g smör

3 dl vispgrädde
1 tsk vaniljsocker
1 l färska bär

Sätt ugnen på 225°. Vispa äggvitorna och ättikssprit tillsammans med 1 dl socker till ett hårt blankt skum. Tillsätt sedan resten av sockret och vispa till en blank smet. Bred ut marängsmeten som en rundel på ett bakplåtspapper ca 25 cm i diameter (så den passar på ditt tårtfat). Dra upp kanterna lite. Sätt in i ugnen och stäng av värmen. Låt marängen stå i ugnen tills den är helt kall tex till dagen efter.

Vispa samman äggulor, socker, citronskal och saft i en rostfri kastrull. Sjud under vispning tills krämen tjocknat. Rör i matfettet och låt kallna.

Toppa tårtan med citronkräm, vispad grädde och bär.


De busig barnen fick en stor skål med marängsviss.

13 kommentarer:

  1. Maräng, citron och bär... låter oemotståndligt gott!

  2. Fy satan vad gott! Nu måste jag gå och hämta glass från frysen. Inte bra det här när man är gravid - kan inte stå emot sötsuget :)

  3. Vojne vojne... Fy du får inte göra oss så gottesugna nu, vi försöker hålla igen mitt i veckan men det är ju inte helt lätt när man ser detta! Har sett Nigella göra Pavlova i några av hennes program men aldrig provat själv, än...

  4. Oj, oj.... Ser ju bara ut att vara hur gott som helst! Tårta med färska bär... Ja, då kanske det blir omtag mer än två gånger.
    Väldigt trevligt att följa dina recept även om jag inte hör till dem som bakar särskilt mycket. Hamnade här i en paus från spisen där jag i kväll fixar ett antal olika rätter för nedfrysning...
    Mmmm.... Men, det är nog dags börja tänka även på det här med bakning..*L*
    Ha det fortsatt gott! /SA

  5. Underbart gott med Pavlova! Men marängsvissen ser ju inte så tokig ut den heller... Mmmm va sugen jag blev, får kanske bli en smarrig efterrätt i helgen! Kram kram

  6. Alldeles, alldeles underbart.

  7. Vad gott :) Nu blev jag sugen på maräng. Jag ska nog önska mig något liknande av familjen när jag nu fyller år snart, senast igår frågade dom vad jag ville ha för tårta.

  8. Vi hade pavlova som dessert på midsommar, toppad med jordgubbar. Måste vara en av de bästa desserterna någonsin. Så enkelt men fruktansvärt gott.

  9. Åh jag älskar pavlova! och er såg minsann jättesmaskig ut med alla bär. Jag kommer ihåg när jag var liten då fanns det plastägg med pavlovamix att köpa, det var min favoritdessert. (inte för jag vet varför man skulle ha mix till det men det var väl modernt ;))

  10. Så gott med pavlova! En med sommarbär hör verkligen sommaren till. :-)

  11. Åh så gott. Bär i massor...I like :).
    Trevlig blogg du har :)

  12. Så fint och gott det ser ut!

  13. vilken fin tårta och vad inbjudande den ser ut :)

    hoppas att du har haft en bra helg och att den fortsätter att vara bra :) kram

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.