Bjud på bär

8/30/2010

Måndagar brukar kännas extra tunga, när man har hela veckan framför sig. Själv är jag hemma idag med en liten sjuk tjej. Vi som knappt vet hur man VAB:ar eftersom barnen går på en uteförskola och i stort sett aldrig är sjuka, men vissa virus kan man inte skydda sig mot. Så för att pigga upp lite, så tar jag helt enkel och början veckan med en dessert. Skogens snår har bjudit på bär och gör fortfarande. Denna desserten är superenkel, så enkel att den inte ens behöver förberedas. Bären tas direkt från frysen och sedan är det bara att klicka på toppingen. Grundreceptet kommer från Arla och innehåller kesella vanilj, men den går precis lika bra att göra med cream cheese och smaksätta själv.



Mandelgratinerade bär, 4 pers.
400 g frysta hallon eller björnbär
100 g Philadelphiaost eller annan cream cheese
1 dl crème fraiche
½ vaniljstång, fröna
1 msk florsocker
1 dl mandelspån

Sätt ugnen på 250°. Blanda Philadelphiaost, crème fraiche, vaniljfrön och florsocker. Rör till en slät och luftig smet. Lägg de frusna bären i fyra portionsformar eller en stor. De ska ligga så det blir ett lager. Bred sedan ostkrämen över. Strö över mandelspån och gratinera högt upp i ugnen i ca 10 minuter tills de har fått fin färg. Servera tillsammans med en god vaniljglass.



Ha en bra vecka!

8 kommentarer:

  1. Här hemma VABBAs det oxå! i bland kan det var lite mysigt att vara hemma. God efterrätt du har lagat, i går gjorde jag höstens första äppelkaka. Vad skulle livet vara utan efterrätter...troligtvis ganska tråkigt!

  2. oj, det där hade jag blivit frisk på i alla fall :-) fräscha bär och sådär varmt och comfy... :-)

  3. Voj, voj, vad gott det såg ut! Vilka söta pajformar btw, såna vill jag ha.

  4. Jösses vad gott det ser ut! Tog mig själv en runda bland snåren idag... så den här desserten ligger nära till hands! Kram Gourmetmorsan

  5. Ännu en supersmarrig paj variant!!! Jag som måste sluta med dessert i veckorna. Dags att ta bort några av volangerna runt midjan ;) Och håller med om att dina pajformar var jättesöta, såna vill jag ha.

  6. Åh, det där ser ut som nånting jag kan äta, det måste jag absolut prova. Så syrligt och gott det verkar! Tack!

  7. Ser jättegott ut. Min son går också på ett dagis med utomhuspedagogik så de är ute väldigt mycket och min son är väldigt sällan sjuk. Få se hur det blir när han börjar skolan och är inne mer.

  8. Lärarna sa också det, att de tyckte det var härligt när vi studenter äntligt hade kommit. Det var så öde i korridorerna innan ;)

    Det där såg farligt gott ut förresten!

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.