Hissa eller dissa?

8/11/2010

Älskar ni fisk eller hatar ni det? Just strömming är väl en sådan fisk som man antingen älskar eller hatar. För det finns många fiskälskare som äter all sorts fisk, men som ändå inte gillar strömming. Och visst är det speciellt med alla små ben, men jag har upptäckt att det är en väldig skillnad mellan olika sorters strömming. Den färska de har i fiskdisken där jag brukar handla har så pyttesmå ben att den knappt märks. Personligen älskar jag strömming i alla former, ja sill med för den delen. Som tur är gillar även resten av min familj strömming också. Och kaviarfisk med strömming är riktig sommarmat för mig. Det som blir över är så gott att äta kallt. Så köp inte bara ½ kg!


Här hittar ni receptet när vi tillagade rätten med rödspätta istället. Också väldigt gott, men strömmingen... mmm... lyfter rätten ett snäpp :-) Och så ett glas mjölk eller en iiiiskall lättöl, för mina stunder är blå...

♪ ♪ ...nätter då ljuset aldrig tog slut ♪
och minnet av dig då ♪ ♪
♪ för det minnet det består
dina färger var blå... ♪ ♪♪

Kan man annat än älska deras reklam?!

13 kommentarer:

  1. Vi äter gärna strömming, eller som vi säger här nere - sill. Finns så många goda recept som man kan använda till firren och dessutom är det full av Omega-3 så den är så nyttig så.
    Här blir det lax till middag, med lite thaismak (såklart...).

  2. Jag gillar fisk om det finns fler smaker med också. Bara vit fisk (kokt i klar buljong eller liknande) är ingen höjdare. Lax kan jag däremot äta hur mycket som helst av.

  3. Jag hissar! Fisk är kalasgott. Var nere på rökeriet senast i helgen och köpte ål, rökt makrill och en burk salt sill. Bättre än så blir det inte på sommaren!

  4. Jag hissar verkligen! Strömming är toppen, man kan variera den i all evighet. Fast jag håller med det ska vara färska strömmingfiléer, små, de är godast :)

  5. åh, jag tycker så himla mycket om fisk, tyvärr gör ju inte jimmy det så det blir inte av att vi äter det så ofta. jag brukar passa på när vi äter ute eller när jimmy är bortrest ;)

    jag har ju visserligen inte gått varken upp eller ner i vikt i sommar, men då har jag ju också tänkt lite på vad jag äter och så kommer han och har bara ätit skräp och har gått NER i vikt. jag förstår verkligen inte hur det går till? jag börjar misstänka att alla killar smygmotionerar medans vi tjejer sover...

  6. Gillar fisk och äter det gärna men sill och strömming har jag svårt för.

  7. Någon måste ju dissa också! Jag hatar ALL fisk! :-) Men det visste du ju redan... ;-)

  8. Det är bara att hissa! Men hade du frågat mig för några år sedan hade jag utan tvekan dissat... Men jag har blivit vuxen kanske :-) Jag äter gärna torsk och lax, men har fortfarande lite svårt med strömming faktiskt... Men det ser ju gott ut på din tallrik! Kramen

  9. Hissa hissa! Men jag lagade det alldeles för sällan, undra varför egentligen. Strömming har jag aldrig själv tillagat - men det är på tiden :)

  10. Strömming är så gott, men som du säger det beror på benen, får man en fin med småben är det helt underbart annars nja. Men jag lagar all sorts fisk allt för sällan...

  11. hallojs emmy!

    oj, jag hissar verkligen fisk i allmänhet och strömming i synnerhet, mycket för att den är så bortglömd. har ett gäng recept på strömming som aldrig blivit av att jag gjort något med, men nu blev jag inspirerad.

    bara stekt sådär rätt upp och ner med potatismos och lingon är en klassiker i min mammas kök, det och så samma strömming, överbliven, inlagd i lite sötsyrlig lag med rödlök... ska se om jag kan fiska fram det receptet och lägga ut.

  12. Jag hissar flaggan högt i topp för strömming såväl som all annan fisk!

  13. Mums klart man hissar det mesta med fisk, själv är jag o hälften fiskälskare medans mina ungdomar kanske skulle välja något "godare" i deras tycke. =))

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.