Björnbär!

8/25/2010

I helgen tog min väninna Anna mig med på björnbärsplockning. För där hon bor är det fullt med björnbär, även om de precis börjat mogna. Mina egna är fortfarande röda i färgen. Och det verkar ju inte som rådjuren äter dessa bär, så jag hoppas jag kan få skörda dem själv.



Över stock och sten klättrade vi in i en kohage för att plocka dessa söta mörka bär. Visst rev taggarna oss på armarna och benen, men dessa mygg! Jag hade 15 myggbett runt varje vrist och lika många på resten av benen. Så vi härdade ut en liten stund och fick med oss ett par liter hem var. Men när vi kommer hem ser vi alla fästingar! Barnen hade som tur var redan klätt av sig nakna för att hoppa i poolen. Och vi fick göra samma sak. På mina och Lowes kläder hittade jag 30-40 pyttesmå äckliga fästingar. Brrr...



Många av dessa bär åkte snabbt ned i en liten tjejs mage. Milia hämtade en egen skål och fyllde för att mumsa björnbär så hela ansiktet blev blått. Och så mixade vi smoothie så klart ;-)
För varje sorts bär som mognar tänker jag, "dessa är de godaste bären" och så mognar nästa sort och jag tänker samma sak. För visst är alla bär goda och så nyttiga! Det finns något man kan göra med alla sorter. De behöver inte vara jättesöta, för det kan vara gott på sitt sätt. Dessa björnbären var inte sura alls och smakade mycket, som de flesta vilda bär brukar.
Vad brukar ni göra med era björnbär?

14 kommentarer:

  1. jag brukar göra cheesecake av dem. Finns oxå ett gott recept i boken bär&bakverk med oreo på som jag vill testa. Du hade väl den boken oxå tror jag,

  2. Vi har björnbärsplantor, men de har tyvärr inte gett några bär alls. Hoppas på nästa år. Ser gott ut. Det funkar säkert att göra det mesta som man kan göra med hallon. Paj kanske?

  3. Visst är det underbart med björbär! Jag tog mig också en tripp till kohagen igår för lite plocking. Tänkte muta med mig sambon till helgen med. Då ska jag göra muffins! Vad ska du föra med dina?

  4. Björnbär...lovely! Jag har oxå varit ute och fått mig några liter, men väntar liksom du på att de ska bli riktigt, riktigt mogna! Men nu stormar här, så suget att ge sig ut och plocka björnbär är inte prio! Men efter regn kommer solsken och då.....ska jag ge mig ut :-)
    Smoothie är en given vinnare, å så muffins såklart! Kram Gourmetmorsan

  5. Jag ska göra smulpaj på mina björnbär, det är så himla gott! Ska nog prova att göra smoothie med kanel i på dem också, som Miss Franklin, det lät spännande! :-) Hu för alla fästingar, jag bara hatar dem. Vid vår sommarstuga finns det sjukt mycket fästingar. Blä.

  6. Ljuvliga bär!

  7. Oj vad mkt björnbär, det är ju sååå gott!
    Här kommer ett förslag på en kaka som är jättegod med björnbär: http://mor-mia.blogspot.com/2009/08/bjornbarskaka.html

  8. Jag har tyvärr ingen tillgång till björnbär här uppe, men jag brukar känna som du att för varje bär som mognar så är det just det som är godast! Och det är väl tur! :)

    /Åsa

  9. haha, jag är precis likadan. men björnbär är ju faktiskt himla goda, nästan i topp...! :) vad kul att du ska springa tjejmilen, det kommer gå kanon! hejaheja!

  10. du får vara rik på björnbär istället för på lön, du vet väl vad ernst brukar säga: "Man känner sig aldrig så rik som när man tar ut ett nybakat bröd ur ugnen" ;) själv lyckades jag ringa och kräva åt mig några tusenlappar till i lön så nu får jag råd att äta denna månaden också!

  11. Så härligt med björnbär. Solmogna och lite varma kan det vara hur gott som helst, godare än bakade sötade verk. Håller tummarna för att jag får möjlighet att plockat lite i år!

    ps hoppas ni blev av med alla småkryp! :)

  12. Björnbär är supergott, det enda negativa är möjligtvis alla stenar (eller vad man kallar dom?) som sätter sej i tänderna... Vi brukar oxå slänga dom i en smoothie eller göra marmelad med något syrligare bär oxå i, som t.ex vinbär.

    Visst blev man inte vidare matlagningsintresserad av hemkunskapen i skolan, det har du helt rätt i. Där fanns det inte något spelrum för egna idéer precis... Minns en av lektionerna då vi fick lära oss om var man skulle ha belysningen i olika rum, sååå intressant, not! (Möblering i all ära...)

  13. Om ni vill ha massor med björnbär häll rikligt med aska vid jorden de står på så kommer det massor med björnbär!(Jag använder askan från min vedeldat bastu) Man ska även klippa de långa kvistarna som växer snabbt för de drar bara näring ifrån bärbusken.Jag har gjort detta och det kommer massvis med bär!Lycka till!

  14. Tack för odlingstipsen! Jag kan behöva alla tips jag kan få.

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.