Håll grytan kokande...

8/28/2010

... med fondue! Fredagsmysigt så in i baljan :-) Vi stoppade helt enkelt vildingarna i säng och mös med fondue igår. Jag gillar ju allt vad plockmat heter och fondue med så klart. Detta är ett extra mysigt sätt att äta plockmat på. Min gryta har jag norpat till mig från min mamma (tack!), men springer ni på en foduegryta på någon loppis, pruta ned den och slå till. Det blir kanske inte så ofta man lagar fondue, men när man väl blir sugen är det bra att ha en gryta gömd någonstans. Det blir lite trångt i grytan om man är fler än två och sen beror det så klart på hur känslig man är när det gäller att doppa i samma gryta. Men jag är inte så knusslig när det gäller att doppa tillsammans med mannen jag kysser varje dag.



Först får man bestämma vad man vill ha i grytan; buljong, olja eller ost. För min del tycker jag det första alternativet är godast. Olja är livsfarligt för en klumpig människa som jag och ostfondue blir för mäktigt. Jag doppar hellre i buljong och har sedan goda såser till. Min buljong ser ut så här som passar till kött och grönsaker.

Buljong till fondue
1 l vatten
3/4 dl kalvfond
3/4 dl tomatpuré
3/4 dl torr sherry



Sedan ska man välja vad man vill doppa i grytan. Det kan var helt vegetariskt, fick & skaldjur eller kött. Helt vad man är sugen på. Jag tycker det är gott att ha grönsaker som även är goda råa att dippa i såserna. Vi hade:

Lammytterfilé
Lövbiff
Blomkål
Skogschaminjoner
Paprika
Halloumi
Tomater
Morötter
Charlottenlök
Cornichoner (små gurkor)



Till detta hade vi tre olika såser; bearnaisesås, guacamole och aioli.

Aioli, 4 pers.
2 dl crème fraiche (ingen lätt)
4 stora skedar majonäs (är den inte hemgjord, så ta äkta majonäs)
2 vitlöksklyftor, pressade
salt

Blanda alla ingredienser och låt såsen dra en bra stund. Det här är min väninna Lenas recept och det är bäst när det gäller aioli gjord på crème fraiche.

Guacamole, 4 pers.
2 mogna avokado, mosade
½-1 lime, saften
1 tsk sambal oelek
1 vitlöksklyfta, pressad
lite salt

Blanda de mosade frukterna med kryddorna. Smaka av och tillsätt ev mer chili eller lime.



Ett hett tips är att ha en långskaftad sked till hand att fiska upp det som ramlar av spetten med... Och kanske en ficklampa :-)

Vill man äta fondue på restaurang finns det ett mysigt ställe i Vasastan i Stockholm. Restaurangen heter helt enkelt Fondueboden. Vi var där för ett par år sedan och åt. Vi fick mycket mat och det var många tillbehör. Jättemysigt och väl värt ett besök!
En period hade restaurang Hanssons krog i Kalmar fondue, men tyvärr bara tillfälligt.

Nu vankas snart kräftskiva igen. Ikväll ska vi åka över bron och göra Öland osäkert ett par timmar. Ha en skön lördag!

9 kommentarer:

  1. jag har ett raclettejärn men fonduegryta saknar jag i mitt kök. Ser väldigt gott och fredagsmysigt ut med alla tillbehör.Ha en fortsatt bra helg!

  2. Vilken mysig och mumsig kväll ni hade! Jag är svag för ostfondue, men tyvärr räcker inte Viktväktar pointsen hela vägen...

  3. Fondue var länge sedan jag åt! Det är gott och goda såser till ;-)

  4. Håller helt med dig, fondue är bland det bästa jag vet! :-) Så galet gott! Kan äta (nästan) hur mycket som helst... Vad snyggt att lägga upp såser i portionsglas, det ska jag testa nästa gång, plus att jag fått annan inspiration att testa annat än det som vi alltid äter. :-) Hurdan blir halloumin?

  5. åååh! jag har inte ätit fondue sedan jag var pytteminiliten! tror jag har en gammal fonduegrta i skåpen någonstans, det skulle ju vara sjukt kul att dra upp den nu i höst!

  6. Vad länge sen det var jag använde fonduegrytan, den får jag se till att plocka fram. Hade glömt bort den faktiskt. :-)
    Det är ju så gott.

  7. Mumma så gott! Där hade jag lätt kunna sitta i flera timmar :)

  8. Även här har fondue grytan fått komma till användning igen. Gillar det där med att laga maten på bordet och massa goda plocktillbehör. Gillar också buljong varianten bäst men ibland blir det lite ostfondue som förrätt. Barnen älskar ostfondue men jag tycker det blir alldeles för mycket att äta som huvudrätt utan vi brukar göra en liten miniostfondue med brödbitar och en god parmaskinka till.

  9. Det är verkligen gott med fondue och trevligt att sitta tillsammans och doppa!

    Vi använder ofta buljong och rödvin i våran, blir jättegott!

    /Åsa

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.