Kräftskiva

8/22/2010

Igår var vi hemma hos min lillasyster på kräftskiva. Först bjöds på en massa olika varma rätter så alla skulle kunna bli mätta även de som inte äter kräftor eller som inte äter sig mätta på bara kräftor. Vilket jag med lätthet kan göra om det bara är riktigt goda kräftor. Denna gång hade jag köpt svenska kräftor, som var mycket goda.



Jag bidrog med att ta med mig hembakat bröd, för många vill ju gärna ha baguette till skaldjur. Detta brödet är ett perfekt bröd att svänga ihop innan en fest. Jag har dock hittat receptet på öppna förskolan Måsen dit Lowe och jag gick när han var liten. De hade alltid hembakat bröd istället för kakor, så bra tycker jag. Så därför kallar jag det för Måsens matbröd. Brödet blir luftigt, men ändå lite segt.



Tycker det blir fina lite ojämna baguetter. Perfekt på ett buffébord eller att vira in i lite papper och ta med på festen. Det är goda att doppa i lite god olivolja och flingsalt eller en vitlöksyoghurt.


Måsens matbröd, 2-4 limpor/baguetter
25 g jäst
5 dl ljummet vatten
1 dl kall mjölk
1 msk honung
2 tsk salt
12 ½ dl vetemjöl el. 1 ½ dl grahamsmjöl + 11 dl vetemjöl

Lös jästen i det ljumna vattnet och tillsätt resten av ingredienserna. Och blanda ihop till en lös deg. Strö över lite mjöl och låt jäsa i 1-1 ½ timme. Sätt ugnen på 240°. Mjöla rikligt på bakbordet och häll ut degen. Platta försiktigt ut den och skär den i 2-4 bitar/längder. Lägg dem på en pappersklädd plåt. Grädda dem i 15-20 minuter. Obs! Knåda inte degen!


Syrran hade självklart fixat hattar och hakklappar till oss alla. Sötast var lillskruttan som gärna klär ut sig. Att festkläderna redan hade åkt av är en annan historia...


Detta vinet drack syster och jag, vilket vi tyckte var mycket gott. Det hade en tydlig smak av fläder. Var kanske lite sötare än de vita viner jag brukar dricka, men ändå inte för sött.



Sedan berättade min syster och Robert att de ska gifta sig om 1 år, så alla i familjen är välkomna att följa med till Mallorca i augusti nästa år! Så roligt det ska bli!


Till efterrätt hade Carita bakat tre olika sorters kladdkakor! Ser ut som jag bara smakade på två... Jag rullade sedan hem i natten, dock på cykel med barnen i cykelkärran ;-)

8 kommentarer:

  1. Bra tips på vin, tack! Kan man även få tips på vilka kräfter du hade köpt så blir vi ännu gladare. Tänkte käka de goda små röda nästa helg. Så kul att få gå på bröllop på Mallis, härlig överraskning.

  2. Ett bröd helt i min smak! Så det receptet printas ut bums!
    Så nu vet jag vad jag ska hitta på i veckan....brödbak :-)
    Åååååå så bröllop, och på Mallis.....jösses vad underbart! Kul att ha det och se fram emot! Kram Gourmetmorsan

  3. Ni verkade ha haft en trevlig kräftskiva!...åt själv kräftor i helgen, och jag fick göra en kräftpaj. Hembakat är väl ändå godast iaf medans de är nybakat.

  4. Vad trevligt ni verkar ha haft!
    Bröden ser ju helt underbara ut, måste provas någon dag!

  5. Kräftor är mitt absoluta favoritsällskap på matbordet just nu. Jag lär aldrig tröttna :-) De där bröden ser verkligen supergoda ut! Receptet sparas såklart :-)
    Kram Karin

  6. Kräftor är jag inte helt överförtjust i, men resten äter jag gärna. :-)
    Roligt att din syster ska gifta sig. Bröllop är ju så kul.

  7. trevligt med ett kräftparty och goda nyheter. Kul att ha ngt att se fram emot.

  8. Ja, matbrödet ser jättegott ut!
    Ha det bra!
    Ingrid

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.