Tebullar med valnötter

8/03/2010

För ett tag sedan fick jag två påsar torrjäst från Santa Maria tillsammans med en receptfolder. Torrjäst har lite längre hållbarhet än vanlig jäst, även om även den är begränsad. Jag har aldrig bakat med torrjäst, så den där påsen blev liggandes. Men så hittade jag den där receptfoldern och i den fanns ett recept på små valnötsbullar som verkade mycket gott, så det bestämde jag mig för att testa. Bullarna visade sig vara mycket goda. Maken tyckte till och med att de var ett nytt favoritbröd. De blev väldigt luftiga, men jag hade kunnat tänka mig lite mer valnötter i. Så nästa gång dubblerar jag nog mängden nötter. Sen behöver man inte baka dem i formar, utan kan sätta dem tätt ihop på en plåt och servera som brytbröd på en buffè. De blir ganska små omman gör 24 sycken, men precis lagom till brytbröd. Vill man ha dem som frukostbröd kan man baka dem något större, alltså göra färre bullar.


Tebullar med valnötter
, 24 st.
8 dl vetemjöl
3/4 tsk salt
2 tsk socker
75 g smör, kylskåpskallt
1 msk torrjäst
2 dl mjölk
1 ½ ägg, spar den andra halva till pensling
50(-100 g) valnötter, grovhackade

Blanda nästan allt vetemjölet med salt och socker i en skål. Finfördela fettet i mjölet till en smulig massa. Lös jästen i lite av mjölken värmd till 40-45°. Häll jästen och den resterande mjölken samt äggen över mjölet. Rör ihop till en smidig deg. Tillsätt mer mjöl om så behövs. Blanda till sist i valnötterna. Låt degen jäsa övertäckt i 30 minuter.
Dela degen i 24 bitar och lägg dem eventuellt i pappersformar och ställ tätt ihop på en stor plåt. Låt jäsa övertäckta i ytterligare 40 minuter. Sätt ugnen på 250°. Pensla bullarna med uppvispat ägg. Grädda mitt i ugnen i ca 10 minuter. Låt bullarna svalna på galler under bakduk.
Bullarna passar som sagt lika bra till kaffe som te som på en buffé.

8 kommentarer:

  1. Det där ska testas, nog redan ikväll. Det är alltid mysigt med nya brödsorter tycker jag.

  2. Ååå....jag älskar valnötter i bröd. Får nog ta och prova dessa nästa baktillfälle.

  3. Låter snabbt och mycket gott - valnötter i bröd är en av mina favoriter!

  4. Sv: Tack! Ja vi hade det verkligen kanonbra. Nej men visst kan varken drycker eller mat ha något med ökad kroppsomfång att göra!

  5. oj, vad kul - jag köpte torrjäst för första gången i mitt liv igår, har aldrig bakat med det innan. ska bli kul att prova!

  6. Mmm,låter gott och jag är väldigt förtjust i valnötter i bröd så jag gör nog som du och dubblar mängden,dvs 100 gr.
    Tack för ytterligare att mumsigt recept, kram

  7. Jag har nästan aldrig bakat med torrjäst, men det kanske är dags att göra det?

    Spännande med spöken. Jag brukade titta på Det Okända förr. :)
    Hemmagjorda hamburgare är jättegott och de senaste gångerna har vi gjort en god dressing till, men den är lite mera "vuxensmak" kanske.
    /Åsa

  8. Ja men som brytbröd låter mycket godare. :) Dem är jättefina. Jag har bakat mina olivbröd på torrjäst och det funkade hur bra som helst.

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.