Småspöken och riktiga spöken

8/01/2010

Nu ska jag berätta en riktig spökhistoria... Min väninna, som vi kan kalla A flyttar till en ny lägenhet (där det inte bott någon på ett tag) och rätt så snart börjar en tjej visa sig för henne. Hon känner sig inte rädd för henne, för hon känner att hon inte vill något illa, men hon visar sig lite då och då och hittar på lite bus. Vi har en kväll tjejfest i lägenheten och flamsar och tramsar kring detta spöke. En annan väninna som vi kan kalla B, som har förmåga att se saker som inte alla vi andra kan, går runt och spanar lite i lägenheten. Plötsligt säger hon: "Här har någon hängt sig".
Det går lite tid och jag berättar för en tredje väninna, C (som inte känner A,) om att det spökar i A´s lägenhet. Då frågar C: "Vart bor hon?". Jag berättar vilken gata. Då börjar C beskriva lägenheten och berättar att hon haft en klasskamrat som bott där med sin familj för 15-20 år sedan. Den familjen hade problem med en tjej som spökade. Familjen hade gjort lite efterforskningar och fått veta att en tjej hängt sig i huset (!). Så nu när min väninna A, ska flytta från lägenheten så tog vi dit ytterligare en tjej, D, som inte känner varken mig eller A, men som även hon är duktigt på att se övernaturliga saker. Hon hade inte fått veta något innan. Efter att hon gått omkring i lägenheten en stund så berättar hon om tjejen och beskriver henne till utseendet precis så som A har gjort! Hon visar precis samma ställen för aktivitet som A och B gjort. Utan att någon av dem vet om vad de andra sagt/sett. Jag kan tillägga att jag inte har någon förmåga alls att se några andar eller annat. Men visst är det spännande!?

Hemma hos mig bor det två småspöken, men de är inga andar utan bara två helt vanliga busiga barn ;-) Och de gillar hamburgare! Och är det något som är godast hemma så är det hamburgare.


Till dessa hade jag bakat egna bröd, gjort coleslaw (ett måste) och så provade jag att göra egen hamburgerdressing. Testa den! Smakar precis som den man köper färdig och innehåller ingredienser som jag tror de flesta oftast har hemma.

Hamburgerdressing, ca 2 dl
1 dl äkta majonäs (jag tog aioli)
2 msk bostongurka
2 msk creme fraiche
2 msk ketchup
1 msk tomatpuré
1 tsk senap
½ tsk socker

Blanda ihop alla ingredienser i en bunke och smaka av med vitpeppar.
Sonen gav dressingen högsta betyg och han vill helst bara ha dressing på sina hamburgare.


Gör en full sats hamburgerbröd för de passar lika bra på frukostbordet som till burgarna!

Hamburgerbröd, 20 st.
50 g jäst
5 dl ljummen mjölk
½ dl rapsolja
1 msk honung
1 tsk salt
1 dl vetekli
4 dl grahamsmjöl
8 dl vetemjöl special
1 uppvispat ägg el. vatten till pensling
sesamfrö

Lös jästen i mjölken. Tillsätt resten av ingredienserna och det mesta av mjölet.
Arbeta i maskin eller med elvispens degkrokar till en smidig deg. Degen ska släppa bunkens kanter och inte vara kladdig. Strö över lite mjöl och låt degen jäsa övertäckt i 30-40 minuter. Ta upp degen på en mjölad bänk och knåda den. Dela degen i två delar och kavla ut varje bit till en ca 2 cm tjock platta. Stansa ut rundlar ca 10 cm i diameter. Lägg dem på en pappersklädd plåt och låt jäsa övertäckta i ytterligare 30 minuter. Sätt ugnen på 225°. Pensla bullarna med vatten eller uppvispat ägg och strö på sesamfrön. Grädda mitt i ugnen i 10-15 minuter.


Vi brukar alltid äta coleslaw till hamburgarna vi grillar på sommaren. Godast blir det med lika delar vitkål och morötter, men denna gång hade jag bara vitkål hemma. Jag tycker det räcker med sallad, tomat, lök och så coleslaw - mums!

Coleslaw, 4 pers.
1 dl crème fraiche
1 vitlöksklyfta, pressad
1 tsk fransk senap
1 krm salt
1/4 krm vitpeppar
300 g tunt hyvlad vitkål (använd osthyvel) och grovrivna morötter

Blanda crème fraiche med kryddorna och vänd ned grönsakerna.

8 kommentarer:

  1. Nej vilken läskig historia. Jag hade inte velat bo i det huset. :)
    Gott med hamburgare och alla tillbehör. Brukar du inte ha majonäs i coleslaw? Dressingen lät god.

  2. Gud vad läskigt! Jag har aldrig sett något i den stilen, och är jätteglad så länge jag slipper... men visst är det spännande!

  3. Skulle verkligen inte vilja se något sådant, men jag tycker det är spännande värre med händelser som denna. Skulle varit intressant om de gjort lite efterforskningar på vem som bott där tidigare och vad som hänt i lägenheten...

  4. Väldigt spännande med spöken, men jag är glad över att inte själv se dem!

    Coleslaw är något jag har tänkt testa länge, kanske skulle försöka få till det inom kort!

  5. Lite läskigt med spöken men samtidigt spännande. I min första lägenhet var det en man som hade hängt sig i det rummet som var mitt sovrum, jag märkte aldrig av något av det men grannen bredvid berättade såklart precis allt då jag hade flyttat in. Nyss fyllda 18 år, klart jag blev rädd, men jag lugnade mig ganska snabbt då jag märkte att det aldrig hände något i lägenheten....

  6. åh, jag måste prova att göra egna hamburgerbröd snart! är så innerligt trött på luftbröden man köper i affären, grrr.

  7. Nej, jag brukar inte alltid ha majonäs i min coleslaw. Använder jag riktig crème fraiche tycker jag inte det behövs, men däremot om man använder en lättare fraiche eller matyoghurt för att dämpa syrligheten.

  8. Hemma hos mig bor det en gammal tant i huset och en jättegammal farbror i en längan. Inget konstigt alls egentligen. Här är flera olika som sagt precis samma sak, utan att prata med varandra. Men just nu är tanten sur, hon har lite dåligt humör... För jag har nämligen dragit upp vår gamla gårdspump som ska renoveras, och det var inte poppis... :)

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.