Tabascobiffar

8/26/2010

Känner ni någon som kan äta precis allt och i kopiösa mängder utan att gå upp ett gram. Min man är sådan. Han har chockat folk på både middagar och restauranger. Men grejen är den att det syns inte. Och varken jag eller andra fattar hur maten får plats. Men gillar han maten så äter han mycket, alltså mycket. Och han tycker om nästan allt jag lagar (ok, det är han som sitter inne med historierna om misslyckade middagar...) Men är det något som Berra tjatar om att vi ska äta, likt barnen alltid vill ha pannkakor om man frågar, så är det tabascobiffar. Ändå har det inte blivit så på länge, för vi hade slut på tabasco och det fanns inte hemma i affären, varpå jag köpte en annan sort. Men det blev inte riktigt samma sak. Eller vem vet, han hade kanske inte märkt något ifall jag inte sagt att det inte var tabasco, hi hi...
Detta är i alla fall superenkel vardagsmat, som faktiskt inte blir så stark, beror på hur känslig man är (eller barnen). Receptet kommer från receptfoldern som förut följde med i tabascoförpackningen. Men jag brukar öka mängden sås (så ni får min mängd i parentes). Mängden färs är beräknat utifrån 4 "vanliga" vuxna, inte Berra...


Tabascobiffar
, 4 pers.
600-700 g köttfärs
smör att steka i

Sås:
2 msk citronjuice (~1 dl)
2 msk vatten (~1 dl)
2 msk smör (~1 dl)
1 tsk vanlig slät svensk senap (1 msk)
1 tsk paprikapulver (1 msk)
1 tsk salt (1 msk)
1/4 tsk tabasco (1 tsk)

Forma färsen till 8 runda biffar. Stek de okryddade biffarna i smör i en stekpanna. Blanda ingredienserna till såsen i en kastrull och rör tills smöret smält. Häll såsen över de färdigstekta biffarna.
Serveras (enlig Berra) tillsammans med snabbmakaroner kokta i precis 3 minuter. Inga fullkorns makaroner här inte, även vitfibermakaroner går bort, hederliga snabbmakaroner ska det vara. Ketchup är överflödigt.
Personligen åt jag dem med krispsallad och salsa gjord på röd paprika, tomat och honungsmelon. Men jag tillhör ju inte de som kan äta vad som helst, hur mycket som helst...

8 kommentarer:

  1. Håkan jublar!!! Han älskar (och då menar jag älskar!) Tabasco och kan ha det på allt. Så detta kommer vi definitivt prova!

  2. Intressant sås! :)

  3. Intressant! Kan inte heller äta vadsomhelst. Men går för tillfället varken upp eller ner. Frustrerande att det ska vara så svårt att gå ner några kilo!! Men...gillar mat för mycket och tränar för lite....:(

  4. Åh, det lät gott. Det måste vi testa här hemma.

  5. Det låter riktigt gott. Gott med lite styrka i maten.

    Min papps är sån, han fullkomligt vräker i sig allt men ökar inte ett gram. Riktigt orättvist. För min egen del räcker det att jag tittar på det onyttiga så sitter där 2 extra kilon :)

  6. Jag har varit sur på Berra i snart 4 år av just den anledningen. Min syster är likadan, hon är jättesmal och vräker i sig massa onyttigheter hela tiden. Själv har jag som rekord att gå upp 3,5 kilo på en vecka! :-)

  7. åh, det här fick mig att tänka på när jag var liten och vi fick något liknande i skolan :)

    hoppas att du mår bra, har sol och att du får en fortsatt bra dag och helg :) kram

  8. ha, vad kul! callen är precis likadan - han äter och äter, och ändå ser han ut som en pinne. det är helt sjukt! och gud, vad gott det här låter, tabasco är något av det bästa jag vet, mm!

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.